- Folk på toget ristet på hodet

Jane Sæthre i Norsk Jernbaneforbund og LO-sjef Hans Christian Gabrielsen går hardt ut mot navneendringen.

NYTT NAV: Tirsdag kunngjorde NSB og Nettbuss at de bytter navn til Vy når de samler tog- og bussvirksomhet under en ny, feller merkevare. FOTO: NTB SCANPIX
NYTT NAV: Tirsdag kunngjorde NSB og Nettbuss at de bytter navn til Vy når de samler tog- og bussvirksomhet under en ny, feller merkevare. FOTO: NTB SCANPIXVis mer

Tirsdag formiddag kunngjorde NSB og Nettbuss at de bytter navn til Vy når de samler tog- og bussvirksomhet under en ny, felles merkevare. Ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell, vil endringene koste 280 millioner kroner.

Navneendringen har høstet kritikk fra flere hold. Sigbjørn Gjelsvik (Sp) omtaler det som «misbruk av fellesskapets midler», transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli, kaller det «sløsing», mens Sv-leder Audun Lysbakken synes det er «et skikkelig fjollete navn».

Hoderisting

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, forteller til Dagbladet at deres forbund ble informert om navneendringen mandag, men at hun ikke visste at NSB hadde valgt Vy som sitt nye navn, før det ble kunngjort tirsdag formiddag.

- Jeg satt på toget til Lillehammer da det nye navnet ble annonsert over høyttaleranlegget. Rundt meg observerte jeg at folk ristet på hodet og virket oppgitte. Det var ingen begeistring å spore fra de reisende, forteller Sæthre til Dagbladet og fortsetter:

- Folk flest forstår ikke at dette er nødvendig.

- Feil fokus

Sæthre mener at det er for mye fokus på omorganisering og navneendring, og for lite fokus på «de egentlige problemene i norsk jernbanesektor». Hun trekker fram strekningen fra Oslo S til Lillehammer som et eksempel hvor det «ikke har vært bedringer i reisevarigheten på hundre år».

- Det blir helt feil at man skal drive med sminking og kakepynting, når det skjer svært lite rundt infrastruktur og kapasitet.

Sæthre spør seg om et slikt navneskifte har så mye for seg, og sier at man kunne fått to - kanskje tre - splitter nye tog for prisen endringen koster.

- Det er en merkelig prioritering når jernbanen står med problemer opp til knærne. Det splittes opp, og kommer nye selskaper som får overført ansvar.

- Jeg forstår ikke vitsen med denne endringen. Jeg tenker at gode merkenavn bør bestå, også bør man heller forsøke å få mer innhold og positivitet i de man allerede har.

VY: Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer Vis mer

Kritiserer regjeringen

Leder i fagforeningen Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, forteller at det viktigste for deres medlemmer er at det arbeides for en helhetlig jernbane med et statlig jernbaneselskap.

- Det som skjer med jernbanen er mye mer enn en navneendring. De siste åra har vi vært vitne til en jernbanereform som har ført til en oppdeling av jernbanen, og det har politikerne ansvaret for, sier Ringdal og følger opp:

- I praksis blir NSB et bemanningsselskap når de ikke har ansvar for den helhetlige jernbanen. Det synes vi lokomotivførere er veldig beklagelig.

- Patetisk

Ringdal går hardt ut mot kritikere av det nye navnet.

- Jeg synes at det er litt patetisk at politikere og markedsføringseksperter skjeller ut NSB for å bruke ressurser på dette, når det er politikken som føres som har ført til at NSB ikke har mulighet til å drifte en helhetlig jernbane.

SKIFTER NAVN: NSB og Nettbuss samles under navnet Vy. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Dummeste jeg har hørt

LO-sjef Hans Christian Gabrielsen er verken fornøyd med politikken regjeringen har ført over de siste åra, eller beslutningen om å skifte navn.

- Dette er det dummeste jeg har hørt. NSB er et selskap som hundretusener av nordmenn har et sterkt forhold til. Det er et 135 år gammelt navn som nå går inn i historiebøkene bare fordi det ikke er tilpasset Høyre-regjeringens privatiseringsiver, uttaler han til Dagbladet.

Gabrielsen er sterkt kritisk til at anbudet for Sørlandsbanen ble tildelt det britiske selskapet GoAhead, og mener at navneendringen er et skritt i arbeidet for å «slakte og privatisere den offentlige jernbanen i Norge».