Tirsdag formiddag kunngjorde NSB og Nettbuss at de bytter navn til Vy når de samler tog- og bussvirksomhet under en ny, felles merkevare. Ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell, vil endringene koste 280 millioner kroner.
Navneendringen har høstet kritikk fra flere hold. Sigbjørn Gjelsvik (Sp) omtaler det som «misbruk av fellesskapets midler», transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli, kaller det «sløsing», mens Sv-leder Audun Lysbakken synes det er «et skikkelig fjollete navn».
Hoderisting
Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Sæthre, forteller til Dagbladet at deres forbund ble informert om navneendringen mandag, men at hun ikke visste at NSB hadde valgt Vy som sitt nye navn, før det ble kunngjort tirsdag formiddag.
- Jeg satt på toget til Lillehammer da det nye navnet ble annonsert over høyttaleranlegget. Rundt meg observerte jeg at folk ristet på hodet og virket oppgitte. Det var ingen begeistring å spore fra de reisende, forteller Sæthre til Dagbladet og fortsetter:
- Folk flest forstår ikke at dette er nødvendig.
- Feil fokus
Sæthre mener at det er for mye fokus på omorganisering og navneendring, og for lite fokus på «de egentlige problemene i norsk jernbanesektor». Hun trekker fram strekningen fra Oslo S til Lillehammer som et eksempel hvor det «ikke har vært bedringer i reisevarigheten på hundre år».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger