«KØHELVETE»: Det er ventet voldsom belastning på Ring 3, en av Oslos hovedfartsårer. NAF reagerer sterkt, og mener det ikke er lagt til rette for Oslo-bilistene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet, NTB scanpix
«KØHELVETE»: Det er ventet voldsom belastning på Ring 3, en av Oslos hovedfartsårer. NAF reagerer sterkt, og mener det ikke er lagt til rette for Oslo-bilistene. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet, NTB scanpixVis mer

- Folk reiser ikke på jobb eller leverer barn for moro skyld

- Det er ikke lagt til rette for trafikk, mener NAF.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det koker nok bra i toppen hos de som planlegger å komme seg til jobb i morgen tidlig. Hvordan vil trafikkavviklingen være når det settes i gang et omfattende tunnelrehabiliteringsprosjekt i Oslo.

Norges Automobilforbund (NAF) deler bekymringen med de tusenvis av bilistene som sannsynligvis kommer til å stampe i køer i morgen tidlig - og mest sannsynlig i lang tid framover.

- Alle kan ikke sykle, alle har ikke bussalternativ. Alle skal ikke nødvendigvis kjøre i byen, men vi må jo sørge for at folk får hverdagen til å gå rundt. Folk reiser ikke på jobb for moro skyld eller leverer barn i barnehage og skole for moro skyld, sier kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal til Dagbladet.

Ikke skikkelig trafikkavvikling - Det er ikke lagt til rette for skikkelig avvikling av trafikken. Vi reagerer kraftig på at myndighetene ikke sørger for å møte trafikantenes behov, sier Sagedal.

Dagbladet skrev i går at Vegvesenet har beregnet at det vil ta fire timer å kjøre fra Sinsen til Lysaker - en strekning som normalt tar ti minutter - om like mange som vanlig setter seg bak rattet. Klokka 21 i kveld stenger det ene løpet i Smestadtunnelen, og fra i morgen tidlig vil kaoset begynne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å rehabilitere tunnelene er en viktig og riktig jobb. Trafikantene må være fleksible og samarbeide, men det er kritikkverdig at det ikke er lagt til rette for dem, sier hun.

En skulle kanskje tro NAF var klar over det store prosjektet, når anbudene fra entreprenørene var regnet ferdig i januar i år. Dette har imidlertid også kommet bardu på NAF, som er overrasket over at de ikke er blitt rådført i saken.

- Vårt forslag er i større grad innfartsparkeringer og busser som er satt opp ekstraordinært for å ta folk fra parkeringer og inn til byen. Kollektivfelt for buss, som det er lagt opp til, er en forutsetning.

- Vi organiserer en halv million bilister og svært mange i Oslo, og om noen hadde kommet til oss og spurt: «Hvordan vil dere gjøre dette?», ville det vært genialt. Vi fikk greie på det omtrent samtidig som dere, via pressemeldinger og nettsider, sier Sagedal.

Allerede presset Sagedal påpeker at hovedfartsårene i og rundt Oslo allerede er under sterkt press, spesielt i rushtida. Samtidig er det ventet at tunnelarbeidene rundt omkring skal pågå i fem år, uten noe som virker som permanente løsninger.

- Det er en stor belastning hver dag. Det er arealer, for eksempel på Liertoppen, Nesbru og Hellerudsletta hvor man kunne lagt opp til innfartsparkering. Det er så mange trafikanter, og kollektivtilbudet lider av voksesmerter. Det er ikke kapasitet for alle disse på buss, sier hun.

- Det hadde lønnet seg å prioritere å få en smertefri trafikkavvikling som mulig. Det lønner seg for samfunnet. Kø koster i utslipp, tapt arbeidstid, tapt fritid og mindre fornøyde trafikanter, sier hun.

Hun og NAF-medarbeiderne er selv veldig spent på hvordan trafikkavviklingen i morgen vil gå. Vi får se hvordan det går i morgen.

- Det vil nok bli en heftig start fra i morgen. Ruter påpeker at mange vil legge om reisevanene, men det er også flere som ikke kan det.

Ruter gir her sine beste reisetips for deg som skal fram i Oslo-trafikken.