Uenig i kritikken:  Gründer og styreformann Jostein Sørvoll i Protector Forsikring stiller seg uforstående til kritikken. Foto: Iván Kverme/FA
Uenig i kritikken: Gründer og styreformann Jostein Sørvoll i Protector Forsikring stiller seg uforstående til kritikken. Foto: Iván Kverme/FAVis mer

Folkeaksjon mot Protector

Misfornøyde boligkjøpere samler seg nå i sosiale medier for å utveksle erfaringer, tips og råd om hvordan de skal overleve økonomisk i møtet med Protector Forsikring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Kapital): Etter ti år med eksplosjonsartet vekst prises skadeforsikringsselskapet Protector nå til nærmere 3,3 milliarder kroner på Oslo Børs. Kursoppgangen de siste fem årene har vært på over 500 prosent. Bare i år er aksjen opp 120 prosent. I fjor slo forsikringskometen alle tidligere økonomiske rekorder, skriver Kapital.

Premieinntektene økte med 23 prosent til 1,8 milliarder kroner. Resultatet før skatt endte i pluss 375 millioner kroner, opp 128 millioner kroner fra 2012. Mens den såkalte combined ratio, summen av erstatningsutbetalinger og driftsomkostninger delt på premieinntektene, var på pene 86,7 prosent i fjor. Det vil si at premieinntektene i seg selv med god margin mer enn dekker skadeutbetalinger og driften.

Men samtidig som Protector går så det griner, vokser vreden mot skadeforsikringsselskapet på nett. På Facebook har en støttegruppe for boligkjøpere som har reklamert på sitt boligkjøp, på kort tid passert 800 medlemmer.

- Vi ønsker å få ut historiene våre og sette søkelys på Protector og andre eierskifteforsikringsselskapers metode og fremgangsmåte, slik at politikerne kan hjelpe oss å endre systemet til det bedre, sier Cathrine Woldstad, som er en av administratorene for Facebook-gruppen, til Kapital.

Protector stiller seg på sin side uforstående til anklager om at boligkjøpere veldig ofte må skaffe seg advokat og direkte true med rettssak før Protector i det hele tatt responderer på boligreklamasjon.

Det børsnoterte selskapet hevder ifølge Kapital at hele 95 prosent av boligkjøperne får svar alt tre dager etter innsendt klage og at hele 85 prosent av klagerne får tilbud eller avslag innen det har gått ti dager. Gründer og styreformann Jostein Sørvolls tall beskriver uansett en helt annen verden enn den de som skriver innlegg på Facebook-gruppen Boligsvindels side beskriver.

- Så dere forsøker ikke å trenere eller psyke ut motstanderen?

- Det er jeg totalt uenig i. Vi har en svært profesjonell oppgjørsavdeling. Det er jeg helt sikker på. Vi oppfatter ikke at vi hates i det hele tatt. Vi dekker våre kunders krav godt. De har voldsomt kravstore folk etter seg, og for våre kunder er det veldig fint å slippe jobben med å behandle disse kravene, uttaler han til Kapital.

Og Protectors fornøyde kunder er da altså boligselgerne. De som slipper å bli konfrontert av misfornøyde boligkjøpere når man som boligselger har tegnet eierskifteforsikring hos Protector. Og eiendomsmeglerne som distribuerer eierskifteforsikringene.

Flere nyheter - Ingenting tilser lave boligpriser i Rogaland
- Norges Bank bryr seg ikke mye om boligprisene — Det blir fort millioner ut av dette — mange millioner