Folkets mann

Navn: Einar Holand Alder: 52 Yrke: UP-sjef i Troms og Finnmark

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg registrerte ingen nedgang i antall trafikkforseelser forrige gang bøtenivået ble hevet. Jeg tror heller ikke det vil skje nå. Etter min private mening tror jeg hensikten mer er å øke beholdningen i statskassa, sier Einar Holand til Dagbladet. Siden han gikk ut med sitt utspill i Nordlys tirsdag, har telefonene ringt uavlatelig med støtteerklæringer fra høy og lav landet over.

Distriktslederen for utrykningspolitiet i Troms og Finnmark er på denne måten blitt en folkets mann. Han har vært ute ei vinternatt før og utelukker ikke reaksjoner fra overordnet hold i hovedstaden («Oslo er all right, bortsett fra at den ligger så avsides til»). Reaksjonene kommer: Allerede i går var UP-sjef Harald Moen på banen: - Bestemt er bestemt. Det er jo en grunn til at bøtene settes opp. Vi håper jo at folk skal skremmes fra å kjøre for fort.

Det er lov å bruke hodet. Vi må tørre å se på andre tiltak som kan bedre trafikksikkerheten, sier Holand. Han kan for eksempel tenke seg en prikkbelastning på førerkortet. Når/hvis man får fem prikker/klipp i førerkortet, er det over og ut. Niks mer førerkort. Det vil virke, også på folk som Arthur Buchardt. For han skryter offentlig av alle sine fartsbøter, sier Holand.

Han har vært politimann i 32 år og har skapt overskrifter før. For noen år siden sa han i et intervju med Nordlys i anledning alle sauene som lå og solte seg på E6, at hvis man var stilt overfor valget mellom å kjøre av veien eller kollidere med motgående trafikk, så var det bedre å kjøre ned sauen. I førstesideoppslaget ble det til «KJØR PÅ SAUENE» med et påfølgende hylekor fra alle landets bønder og sau- og geiteavlslag. Men korsom allting er, sauene forsvant fra E6, humrer han i dag.

Han liker både bønder og sauer. Er sjøl født på et småbruk i Tromsdalen og er navngjeten for sin fårikål (han koker får og kål hver for seg til å begynne med). Og så tror han på Annerledeslandet, med medlemskap i Senterpartiet. Jobben gjør det umulig å engasjere seg politisk, men han kommer gjerne tilbake når han blir pensjonist som 57-åring.

Hadde han vært ung i dag, ville han både to og tre ganger vurdert et annet yrkesvalg, for som han sier: Det hardner til der ute. Men når han koser seg med et glass over grytene, eller mekker på sin 57-modell Volvo PV - for ikke å snakke om når han sysler med sin ennå hemmelige oppfinnelse, da synes han at livet er nå det likaste lell.