Følte seg fram til de innestengte

Ved å kjenne vibrasjonene med fingertuppene, følte redningsmennene seg frem til de overlevende i Rocknes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare minutter etter at alarmen gikk var dykkere og mannskap fra dykkerselskapet IMC Diving i gang med å planlegge og forberede en storstilt bergingsoperasjon. Selskapet har 35 års erfaring fra konstrusjonsarbeid i og under vann og deltok med åtte-ti mann under operasjonen.

Jarle Samuelsen var midt i sentrum av dramaet i hele går kveld. Han fikk ansvaret for å koordinere sitt mannskap med redningspersonell fra brannvesenet, minedykkertroppen ved Haakonsvern og politiet. Han forteller sin historie om de nervepirrende timene til Dagbladet.nos lesere.

- Da ulykken skjedde tok vi raskt grep og sendte ut mannskap til skipet med en hurtigbåt. Deretter mobiliserte vi ferga vår «Flekkerøy» som er utstyr med en arbeidsplattform, forteller Samuelsen.

Da yrkesdykkerne kom fram fikk de beskjed om at det var hørt rop om hjelp fra mennesker innestengt i skipsskroget.

Følte seg fram

- Vi kunne høre bankelyder og rop fra innsiden, men det var veldig vanskelig å lokalisere hvor i vraket menneskene befant seg. Om man banker i et skrog så forplanter lyden seg og det er derfor vanskelig å si hvor bankelydene kommer fra.

- Vi løste problemet ved å kjenne med fingerene hvor de som var innestengt slo på skroget. Vi kunne kjenne vibrasjonene av dunkene med fingertuppene. Slik lokaliserte vi dem. Når det var gjort fikk vi detaljerte tegninger over skipet og vi forsto at dunkelydene kom fra maskinrommet. Vi var redd for å gå gjennom skroget fordi vi kunne støte på bunkersrom så vi måtte legge en plan for hvordan vi skulle løse oppdraget, sier han til Dagbladet.no.

Deretter boret redningsmannskapene hull i skroget for å kunne kommunisere med de ombord. Maskinrommet var delvis fylt med vann.

De tre som var innesperret fikk lys ned til seg gjennom hullet vi boret. Deretter kommuniserte vi med hverandre via lapper som vi skrev på engelsk. Vi sendte spørsmål inn og de sendte svar ut. Vi spurte om hvor mange som var innesperret, hvordan tilstanden deres var og om det var trygt å åpne skroget ytterligere. Kommunikasjonen besto av enkle spørsmål. Svarene var viktige for oss for å få oversikt over situasjonen.

- Sa de noe om at det var flere i lasterommet enn de tre som ble reddet ut?

- Nei.

- Sa de noe om seg selv, om følelsen av å være der nede?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere. Vi konsentrerte oss om å få dem ut.

Få meter fra vann

Da redningsmannskapene endelig fikk åpnet skroget slik at de kunne få noen ut gikk ting veldig raskt.

- Vi hadde klargjort utstyr som vi sendte ned til dem. Deretter fikk vi heist dem opp en etter en fra maskinrommet. Ingen av våre mannskaper gikk inn i skipet for å hjelpe dem ut. Arbeidsforholdene var ikke enkle. Det var glatt på skroget.

Avstanden til de iskalde vannmassene i maskinrommet på «Rocknes» og til de tre sjømennene som satt innesperret i mørket var bare seks meter. Vannet holdt rundt åtte-ti grader og nedkjølte de innesperrede.

Da vi åpnet skroget steg vannstanden i maskinrommet. Med en gang de skadde var ute sveiset vi igjen hullet i skroget. Det ble gjort for å holde skipet stabilt og fordi luftlommene øker muligheten for at skipet flyter.

Fortsetter arbeidet

- Tror du det er håp om å finne overlevende i skipet nå?

- Det ønsker jeg ikke å kommentere.

I dag remobiliserer selskapet sine ansatte for å delta i nye konkrete operasjoner på skipsskroget. «Rocknes» er nå slept til land og bergingsmannskaper fra Nederland bistår i aksjonen. Nederlenderne har spesialkunnskap i å heve, snu og fjerne kantrede skip. De har også kompetanse til å dykke inn i forlist skip, selv om dette er en svært komplisert og riskofylt operasjon.

- En ting er sikkert. Alt fungerte fra først sekund og kommunikasjonen mellom brann- og redningsavdelingen, minedykkerne, politiet og oss fungerte utmerket. Derfor lyktes vi med å redde folk ut fra vraket.

<B>BANKER:</B> Ved å banke og føle seg frem på skroget, fant de de overlevende, forteller redningsmannskapet til Dagbladet.no.
<B>REDDET:</B> En av de overlevende reddes ut av skroget etter mange timers redningsarbeid.