SYK PILOT: Den tidligere piloten Susan Michaelis ble syk av giftgasser om bord. Nå kjemper hun for at flyindustrien skal ta på alvor problemene knyttet til forurenset pusteluft i kabin og cockpit. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/Privat
SYK PILOT: Den tidligere piloten Susan Michaelis ble syk av giftgasser om bord. Nå kjemper hun for at flyindustrien skal ta på alvor problemene knyttet til forurenset pusteluft i kabin og cockpit. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/PrivatVis mer

- Føltes som jeg ble rammet av hjerneslag

Susan er pilot, men kan aldri mer fly. Nå vier hun livet sitt til kampen mot giftgasser i kabin og cockpit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

Den tidligere piloten Susan Michaelis fra Australia vet godt hvordan det kan arte seg.
 
- Plutselig en dag etter flyging sviktet helsa totalt. Det føltes som om jeg ble rammet av et hjerneslag. Det ble min siste flytur, sier Susan Michaelis til Dagbladet.

Det var en dag i 1997. I 1999 ble hun fratatt flysertifikatet av australske luftfartsmyndigheter. Senere har hun viet livet sitt til kampen mot forurenset pusteluft i fly.

Nervegass Michaelis har doktorgrad i emnet og er forskningsleder i Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE), en internasjonal sammenslutning av pilot- og besetningsforeninger som ønsker at flyindustrien skal ta giftgassproblematikken på alvor.

Det ble laget en dokumentarfilm om hennes historie, «Angel without wings» i 2010, og nå er en spillefilmen «A dark reflection», som tar for seg giftgassproblemene, på trappene.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje eller søl av turbinolje i motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glad og skuffet Susan Michaelis er glad for at den tyske havarikommisjonen påpeker at forurenset pusteluft om bord kan være til skade for besetning og passasjerer.

- Det er bra og viktig. Likevel er jeg skuffet over at BFU mener at giftgasshendelsene ikke har gått på flysikkerheten løs, til tross for at de trekker fram en rekke hendelser hvor piloter og kabinpersonell har vært tydelig svekket, sier Michaelis og utdyper:

- Selv om jeg ikke er enig i alle BFUs slutninger, er dette første gang en betydelig og offentlig aktør innen flyindustrien adresserer problemene på denne måten.

- Luktet sure sokker For Susan Michaelis startet problemene i 1994 da hun begynte å fly maskintypen BAe 146 for selskapet National Jet Systems med base i Canberra.

- Oljegass lekket til stadighet ut i luftforsyningen. Det var mer vanlig å kjenne en rar lukt, enn å ikke kjenne en lukt. Jeg jobbet i dette miljøet i tre år før det plutselig var stopp. Ofte luktet det sure sokker om bord, forteller Michaelis.

Dagbladet har møtt den tidligere piloten en rekke ganger. Hun framstår som meget intelligent, er svært veltalende, men bærer tydelig preg av å være skadd. Gjentatte ganger, helt ut av det blå, mister hun tråden i det hun snakker om. Hun merker det selv, og ber om hjelp til å komme på rett spor igjen. Susan har lært, etter å ha levd med tilstanden i en årrekke. Etter et par timer i konsentrasjon, er hun tydelig preget. Dype furer strammer rundt de blanke øynene hennes, og hun må trekke seg tilbake.

Dagbladet-serie Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i kabin og cockpit i fly.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.