Rosa: Foodora vil øke leveringsområdet og avlaste sine rosa syklister med elbiler i samme fargedrakt. Foto: Foodora Norway.
Rosa: Foodora vil øke leveringsområdet og avlaste sine rosa syklister med elbiler i samme fargedrakt. Foto: Foodora Norway.Vis mer

Foodora utvider med elbil

Matleveringstjenesten Foodora utvider leveringsområdet.

(Finansavisen.no): Foodora ble etablert av fem venner i Tyskland høsten 2014. Sommeren 2015 ble konseptet lansert i Oslo, før Bergen ble inntatt i november 2016 og Stavanger i juni i fjor.

Frem til i går har Foodora-syklistene levert mat på døren til beboere i Oslo sentrum innenfor Ring 2, fra Skøyen til Gamle Oslo.

Nå inkluderes også området som strekker seg fra Smestad til Storo, mellom Ring 2 og Ring 3, skriver Finansavisen.

- Vi har sett på alle områder i Oslo, og dette området er en naturlig forlengning av vårt nåværende leveringsområde. Området har en lignende type kunder og demografi, som ikke har så bra leveringstilbud i dag, sier Carl Tengberg, daglig leder i Foodora Norway, ifølge avisen.

Samtidig introduserer selskapet bruk av rosa elbiler i leveringen, for å avlaste syklistene i områder utenfor sentrum, og i perioder med høy etterspørsel.

- Vi tror på en kombinasjon av levering via bil og sykkel. I områdene som ligger lengst unna restaurantene og når været er vanskelig, blir det naturlig å levere i bil. Elbil-satsingen er i første omgang en pilot for å se hvordan det fungerer, sier Tengberg, til avisen.

Han vil ikke kommentere hvor mange elbiler selskapet nå har i drift, men han tror antallet vil øke fort.

Prisen for levering av mat med bil vil bli noe høyere enn ved levering med sykkel. Selskapet benytter en dynamisk prismodell, hvor levering med sykkel koster mellom 39 og 59 kroner, og levering med bil koster mellom 69 og 89 kroner, ifølge avisen.

Andre økonominyheter:
​- Hele korreksjonen er snart reversert
Spetalen stadig på jakt i skadeskutt sektor