TV-aksjonen: På TV-aksjonens hjemmeside fremgår det ikke med ett ord at store summer av TV-aksjonens innsamlede midler går til noe annet enn formålet. Store deler av pengene går til å betale NRK, et sekretariat og fylkesledere, til sammen 43 ansatte, og til pr-kampanjer. Her er Haddy N`Jie, Jan Petter Saltvedt og Jenny Skavlan, som var programledere under årets TV-aksjon. Faksimile fra Kapital. Foto: NTB Scanpix/Torstein Bøe
TV-aksjonen: På TV-aksjonens hjemmeside fremgår det ikke med ett ord at store summer av TV-aksjonens innsamlede midler går til noe annet enn formålet. Store deler av pengene går til å betale NRK, et sekretariat og fylkesledere, til sammen 43 ansatte, og til pr-kampanjer. Her er Haddy N`Jie, Jan Petter Saltvedt og Jenny Skavlan, som var programledere under årets TV-aksjon. Faksimile fra Kapital. Foto: NTB Scanpix/Torstein BøeVis mer

- For å samle inn penger må vi også bruke penger

TV-aksjonen svir av enorme summer på å organisere frivillig innsamlingsarbeid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Kapital): Helt siden 1974 har NRK avholdt den årlige TV-aksjonen til veldedige formål, som i år gikk av stabelen den 19. oktober og var tildelt Kirkens Nødhjelps vannprosjekter i åtte land. I løpet av noen timer tikket det inn 240 millioner kroner fra giverglade nordmenn.

Også i år meldte over 100.000 bøssebærere seg frivillig til å samle inn penger, og en rekke kjendiser stilte opp gratis for å ta telefoner og underholde TV-seere.

Men den som tror at denne innsamlingsaksjonen er basert på gratis dugnadsarbeid, der alle donerte midler tilfaller formålet, tar klekkelig feil, skriver Kapital.

Millioner spist opp Før den veldedige organisasjonen i det hele tatt har samlet inn en eneste krone til formålet, er allerede tosifrede millionbeløp spist opp av kostnader. Det fremgår av en budsjettoversikt for årets TV-aksjon som Kapital har fått tilgang til.

Såkalte kampanjeutgifter, det vil si utgifter knyttet til arbeidet rundt innsamlingsaksjonen, utgjør hele 38 millioner kroner ifølge budsjettet. I tillegg er det lagt opp til at fem prosent av anslått innsamlet beløp på 200 millioner kroner spises opp av administrasjonsutgifter. Dermed er det altså lagt opp til at hele 48 millioner kroner skal forsvinne i kostnadssluket.

Kommunikasjonssjef Håkon Haugsbø i Kirkens Nødhjelp mener likevel at innsamlingsarbeidet er effektivt.

- Målet for TV-aksjonen Kirkens Nødhjelp er å skaffe en million mennesker i åtte land varig tilgang til rent vann. For å få til det har vi gjennomført en omfattende kampanje, skoleturné, digitalt undervisningsopplegg, feltreiser, foredrag og aktiviteter landet rundt. For dette er det budsjettert 38 millioner kroner. Kostnader til planlegging, gjennomføring og kontroll av prosjekter er satt til fem prosent. TV-aksjonen er faktisk en kostnadseffektiv innsamling, og det kommer av at så mange flotte nordmenn stiller opp gratis som frivillige i månedene og ukene før TV-aksjonen, reklamerer kommunikasjonssjefen, som tidligere jobbet i NRK.

Han uttaler seg også på vegne av sekretariatet i TV-aksjonen.

Ligger lavt med kostnadene At det går med store summer til å dekke utgifter til andre ting enn selve formålet er ikke akkurat noe Kirkens Nødhjelp roper høyt om. På TV-aksjonens hjemmeside www.blimed.no er det laget en oversikt over hvordan innsamlede midler skal brukes. Under tittelen "Slik skal pengene fordeles" er de åtte vannprosjektene listet opp.

At store beløp spises opp av kostnader er derimot ikke nevnt med et ord, skriver Kapital.

- Vi er åpne med administrasjonskostnader og aksjonskostnader, det er derfor budsjettet som lå til grunn for søknaden finnes tilgjengelig på nettet. Saken det vises til dreier seg om målet for aksjonen, hvilke land prosjektene vil gjennomføres i, og hvilke utfordringer som finnes i disse landene. Vi har ikke til hensikt å skjule det faktum at for å samle inn penger må vi også bruke noen penger, skriver Haugsbø, uten å informere om hvorfor denne søknaden ikke ligger på TV-aksjonens nettside.

Budsjettoversikten for årets TV-aksjon viser videre at det er avsatt 12,5 millioner kroner til informasjonskampanjer. I tillegg kommer blant annet reisekostnader på to millioner kroner. Kostnader knyttet til trykk og distribusjon utgjør én million. Den største posten er imidlertid på 15 millioner kroner til lønn og personalkostnader til de 43 personene som er satt til å drive TV-aksjonen. Det er én million mer enn fjorårets TV-aksjon budsjetterte med.

- Budsjettet, som altså har blitt revidert, har tatt høyde for endringer fra tidligere år, men antall årsverk i sekretariatet ligger på omtrent samme nivå som de siste årene, forklarer Haugsbø.

Feil opplysning Videre viser budsjettet at Kirkens Nødhjelp har ført opp kostnader på henholdsvis 1,5 millioner kroner til DNB og seks millioner til NRK, noe som viser seg å være feil.

- Tallene er ikke riktige og er tatt ut av det reviderte budsjettet. Vi betaler ingen penger til DnB, men får masse fin dugnadsjobbing fra dem. Noen av postene i det opprinnelige budsjettet er basert på tidligere års budsjetter. Kirkens Nødhjelp har budsjettert med utgifter til NRK på seks millioner, men de faktiske kostnadene de siste årene har vært på omlag fire millioner. Det er ingenting som tyder på at årets kostnader blir vesentlig høyere, skriver Haugsbø.

NRK, som eier TV-aksjonen, liker gjerne å reklamere med at TV-aksjonen er å regne som verdens største dugnad, hvor hele nasjonen med statskanalen i spissen tar et krafttak for å samle inn penger til et humanitært formål. Da skulle man kanskje tro at nettopp stats­kanalen, som får redaksjonell omtale i millionklassen, også stilte opp gratis, men det er altså ikke tilfelle, skriver Kapital.

Flere nyheter
Kjetil Rekdal misbrukes på nettet
Bjørn Kjos: - Total galskap
Ba kona på østers og champagne - får millionbot

DYR I DRIFT: Under 80 prosent av midlene fra TV-aksjonen tilfaller Kirkens Nødhjelp, her representert ved TV-aksjonens høye beskytter kronprins Haakon, som stiller opp gratis. De ansatte i TV-aksjonens sekretariat og fylkeslederne spiser derimot opp rundt 15 millioner kroner bare i lønn og personalkostnader. Faksimile Kapital.
DYR I DRIFT: Under 80 prosent av midlene fra TV-aksjonen tilfaller Kirkens Nødhjelp, her representert ved TV-aksjonens høye beskytter kronprins Haakon, som stiller opp gratis. De ansatte i TV-aksjonens sekretariat og fylkeslederne spiser derimot opp rundt 15 millioner kroner bare i lønn og personalkostnader. Faksimile Kapital. Vis mer