TIDLIGERE RYGGE-SJEF:  Jan Robert Danielsen var administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) fra 1999 til 2007. Siden det har han ikke hatt noe med driften å gjøre, men synes at det er tragisk at flyplassen nå trolig må legge ned. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
TIDLIGERE RYGGE-SJEF: Jan Robert Danielsen var administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) fra 1999 til 2007. Siden det har han ikke hatt noe med driften å gjøre, men synes at det er tragisk at flyplassen nå trolig må legge ned. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

- For å si det rett ut er det så tragisk som det går an å bli

Tidligere Rygge-sjef om hva som kunne ha reddet flyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra 1999 til 2007 var Jan Robert Danielsen med på å bygge opp Moss Lufthavn Rygge. Nå skal flyplassen trolig legges ned.

Danielsen sier Rygge kanskje kunne blitt reddet dersom det hadde vært flere flyselskaper der.

- Jeg forhandlet med Ryanair i mange år mens jeg ledet prosjektet, og all erfaring tilsier at der Ryanair dominerer, blir det ekskluderende for andre. De blir for styrende på flyplassen. Jeg håpet at vi skulle få inn et større mangfold av flyselskaper og det har sikkert dagens administrasjon og styre prøvd på også, sier den tidligere Rygge-sjefen.

- Ryanair fungerer som et utmerket flyselskap på Rygge, men det skulle vært et større mangfold av selskaper, sier Danielsen til Dagbladet.

Når Ryanair nå har varslet at de vil kutte stort på Rygge-flygingene, har styret på flyplassen besluttet å stenge fra 1. november. Ryanair sto nemlig for to tredjedeler av volumet og flyplassen kan miste en million passasjerer.

- For å si det rett ut så er det så tragisk som det går an å bli. Jeg ledet prosjektet fra vi begynte og i ni år framover, og det har tatt veldig mye av mitt yrkesaktive liv, sier Danielsen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil legge ned flyplassen Da regjeringen presenterte flypassasjeravgiften før jul, varslet Ryanair oppsigelse av avtalen med Rygge. Årsaken er flypassasjeravgiften.

Ryanair selger billetter for neste vinter, men trafikken vil bli begrenset.

- Jeg har ennå ikke gitt opp at politikerne skal ta til fornuft, sier Danielsen, og understreker at han ikke har hatt noe med Rygge-driften å gjøre siden han slutta.

- Vi har bygget opp en av landets fineste flyplasser, også blir den et offer for politisk spill, sier han.

Avgifter, et fyord «Hvis ikke Rygge overlever en flyavgift på 88 kroner, var det kanskje aldri liv laga uansett», skrev Dagbladet-kommentator Aksel Braanen Sterri i går.

- Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser, skrev statsminister Erna Solberg i en Facebook-oppdatering tirsdag kveld.

- I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavna på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften - en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skrev hun.

- Var det liv laga? spør vi den tidligere Rygge-sjefen.

- Den avgiften betales av passasjerene og skal videreføres til staten. Ryanair har en policy hvor avgifter er et fyord og de ønsker ikke å stå for innkrevingen (av flypassasjeravgiften journ.anm.). Folk som bruker Rygge hadde nok vært villige til å betale de 88 kronene, men det nytter ikke når du har et flyselskap som har en aversjon mot avgifter, svarer Danielsen.

Flyseteavgiften betyr en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser, med unntak av passasjerer som må ta flere fly med samme selskap på samme reise.

Slik kan 88 kroner felle flyplassen Det er altså 88 kroner per tur som knekker flyplassen. Ryanairs vinterprogram er ventet i neste uke.

- Jeg tror ikke norske passasjer vil kimse av den prisen, det er ikke der det ligger, det ligger på livsbetingelsene for Rygge. Og Rygge vil ikke tape penger på det, hvis ikke passasjergrunnlaget blir borte, sier Danielsen.

- Er det plass til tre internasjonale flyplasser her på Østlandet?

- Ja, det er jeg overbevist om, sier Danielsen.

- Det er investert en milliard kroner og det er synd om det skal skusles bort, sier han.

En annen løsning Ryanair har bestilt fire ruter fra Gardermoen allerede fra 1. september i år, ifølge Aftenposten. Det er første gang de flyr fra landets hovedflyplass.

- Selv om man skulle snu nå, er klokka kvart over tolv. Skaden har allerede skjedd, sa administrerende direktør Pål Tandberg ved Moss Lufthavn Rygge til NTB i går.

Den tidligere Rygge-sjefen foreslår følgende løsning for flyseteavgiften:

- Jeg tror vi kunne unngått mye av bråket om flyseteavgiften dersom man hadde fått en ordning der flyplassene krevde inn avgiften fra passasjerene i stedet for at det er pålagt flyselskapene, sier Danielsen.

Han mener de heller kunne satt opp en betalingsautomat ved innsjekkinga, så pengene går direkte til statens konto. Ved innsjekking må alle vise kvittering på betalt flyseteavgift.

- Da kunne blant annet Ryanair fremdeles annonser sine lave 10 euro-priser. I dagens teknologiske verden burde dette la seg gjøre. Da hadde vi unngått dobbel betaling av avgiften innenlands, da passasjerere selv dokumenterer dette på flyplassen og slipper avgift, sier Danielsen.

Dagbladet skrev i går at verken sjefen for Torp Sandefjord lufthavn eller flyanalytiker Espen Andersen tror Ryanair kommer til å kutte ut Norges-rutene selv om vi får flypassasjeravgiften.

- Ryanair kommer til å fly fra Norge så lenge de tjener penger, uavhengig av en norsk avgift. De er ekstremt dyktige til å snu seg om etter den økonomiske situasjonen, og bryr seg lite om hva landene heter der de flyr, sa adm. direktør Gisle Skansen på Torp til Dagbladet.

Ryanair ønsket ikke å kommentere saken.

• Les også: Slik har Ryanair presset myndigheter Europa rundt