For billig for SAS

Nettsidene til SAS brøt sammen i går da de la ut billigbilletter til London. Pågangen var så stor at flyselskapet måtte stenge bestillingstjenesten - uten å ha solgt en eneste billett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi hadde ikke kapasitet nok til å håndtere mengdene av bestillinger som kom inn. Vi hadde et bra kapasitetstak, men pågangen ble større enn forventet, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS.

- Beklagelig

Klokka 15 la flyselskapet ut billigbillettene på nettet, etter å ha annonsert i Aftenpostens aftenutgave i går: 950 kroner tur-retur Oslo- London. Ikke mange minuttene seinere kollapset bestillingssystemet - og SAS måtte legge ut en forklaring på hvorfor de mange som forsøkte å bestille tur ikke fikk gjennomført bestillingene.

- Tydelig at det er et populært tilbud iallfall, og det synes vi selvsagt er positivt. Men det er jo beklagelig for kundene at det ble slik, sier Løvberg. Hun lover at bestillingstjenesten skal være i funksjon igjen i dag.

Problemer

- Vi må sette inn ekstra serverkapasitet og regner med å være oppe igjen i løpet av natta. Da vil det være klart i morgen, sa Løvberg i går kveld.

Også i Danmark slet SAS med kapasitetsproblemer, mens bestillingssystemet fungerte som det skulle i Sverige. Lavprisbillettene til London ble lagt ut for salg samtidig i de skandinaviske landene.

Ifølge Løvberg er dette første gangen SAS kjører denne type kampanjetilbud til London over Internett.

- Årsaken til at tilbudet ble tatt så godt imot av kundene er vel fordi det er snakk om en lav pris til en så attraktiv destinasjon, sier hun.

STÅR: De som vil fly med SAS til London - billig - må prøve igjen.