For få, for dyre

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går sto et T-banetog fast i en tunnel. Dermed ble alle togene forsinket. I en av vognene spurte en gruppe de norske passasjerene om dette var noe som skjedde ofte. Norske hoder nikket bekreftende. Konklusjonen var, litt flaut, at kollektivtilbudet i den norske hovedstaden er for dårlig. På NRK-nyhetene i går ble det slått fast av vi her i Norge har den nest billigste bensinen i hele Europa. Samtidig ble det sagt at vi ligger helt i toppen når det gjelder billettpriser for kollektivtransport, sett i forhold til inntekter og kjøpekraft.

Vi har busser i Oslo som kommer hvert femte minutt. De er en suksess. I byer som Trondheim og Kristiansand brukes millioner på kollektivtransport, men samtidig legges forholdene bedre til rette for biltrafikken. Ingen skal provoseres, alle skal få litt. Det synes å være slagordet for samferdselspolitikken i dag. Det er på tide å gjøre et endelig valg. Det kollektive må prioriteres. Kom ofte, i tide og ikke kost stort. Det bør være det nye slagordet. Da lar vi bilene være hjemme.