For feit til å ta MC-lappen

- Du er for tung, var beskjeden Tormod Johansen (83 kilo) fikk da han skulle kjøre opp til motorsykkellappen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at Akershus trafikkstasjon overså regelen om motorsyklers bæreevne ved en oppkjøring, har kontrollen blitt kraftig trappet opp. Det fikk Tormod Johnsen fra Oslo smertelig erfare sist mandag.

Sensoren, som selv veier 97 kilo, var pent nødt til å sende Tormod hjem med hjelmen i hånda uten MC-sertifikat, etter at teoriprøve, bremsetest, kjeglekjøring og teknisk kontroll var bestått med glans. Bare oppkjøringen ute i trafikken manglet.

Bingo

- Jeg trodde først det var en spøk, for jeg er klar over regelen. Men etter at vi sjekket vognkort og hvor «feit» jeg er, måtte jeg gå hjem, sier Tormod Johnsen. Han mener det for dumt at kandidater til MC-lappen må spille bingo med sensorens vekt.

- Dersom jeg skal kjøre opp med den samme sensoren må jeg slanke meg 16 kilo, sier Tormod oppgitt. Foreløpig vet han verken hvor, hvordan eller når han skal melde seg opp til ny oppkjøring.

Dialog

Selv i Vegdirektoratet synes man regelen er kronglete.

- Jeg håper dialogen mellom kjøreskoler og trafikkstasjoner kan bli bedre, slik at vi unngår avvisninger på dagen, sier Bjørn Christensen til Dagbladet.

Kjøreskolelærer og styreleder i Trafikkforum, Tore Johansen, mener ansvaret ligger hos Vegdirektoratet.

Siler ikke

- Vi driver kjøreopplæring og kan ikke sile ut elever etter vekta deres, mener Johansen.

Han sier at i ni av ti tilfeller blir totalvekten overskridet. Nå frykter han at færre tar motorsykkelsertifikat.

Trafikksjefen ved Akershus trafikkstasjon, Nils Erik Bogsrud, har heller ikke sansen for «vektproblemet».

- Jeg synes det er leit at slike konflikter oppstår. Vi forsøker å forbedre rutinene, men foreløpig venter vi på at Vegdirektoratet skal komme med forslag til en løsning, opplyser Bogsrud.

Til neste år vil Vestfold, Telemark og Agder-fylkene være med på en prøveordning der sensor kjører egen sykkel bak kandidaten.