For høy risiko på T-banen

To risikoanalyser utført av Sandvika-firmaet Safetec gir Oslo Sporveier en klar beskjed om at risikoen er for høy på T-banen i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo Sporveier jobber nå intenst med å legge fram planer for å redusere risikoen.

De to ferske analysene omhandler de suverent største problemene på T-banen: svært fulle vogner og risikoen og konsekvensene ved brann i tunnelene. Gjennom undersøkelser har Safetec kartlagt hvor sannsynlig det for at ulike uhell, ulykker og katastrofer skal inntreffe, og hvor store konsekvensene av slike hendelser vil bli.

- Noen tiltak kan vi gjennomføre på relativt kort tid, mens andre tiltak vil ta år å gjennomføre. Blant annet vil risikoen ved enkelte momenter knyttet til brannsikkerheten på T-banenettet ta lang tid å redusere, sier sikkerhetsdirektør Ole Petter Evang ved banedivisjonen ved Oslo Sporveier.

DET GIKK BRA: Toralv Tollbu (79) forteller at han ikke visste hva som hadde skjedd med T-banen før de opplyste at det var en kollisjon. Heldigvis gikk det ikke verre enn at han mistet tannlegetimen sin.