Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Dale om «dødstrailere»:

- For mange farlige situasjoner

Samferdselsministeren deler frustrasjonen over farlige vogntog på norske vinterveier, men er uenig i at situasjonen hadde vært annerledes hvis problemene hadde skjedd i Oslo-regionen.

VOGNTOG: Et utenlandsk vogntog veltet ved på E6 ved Fokstugu, veien er stengt på stedet. Foto: Hanne Gulbrandsen Jakobsen / NTB Scanpix
VOGNTOG: Et utenlandsk vogntog veltet ved på E6 ved Fokstugu, veien er stengt på stedet. Foto: Hanne Gulbrandsen Jakobsen / NTB Scanpix Vis mer

Ekteparet Håkon og Frøydis Haug Enga fra Nordkjosbotn i Troms er livredde for farlige vogntog på norske vinterveier, fortalte de til Dagbladet i går.

Budskapet til ekteparet har truffet en nerve i den norske befolkningen.

Forrige lørdag opprettet de Facebook-gruppa «Stopp dødstrailerne på norske vinterveier!». I skrivende stund teller gruppa over 30 000 medlemmer.

Målet med gruppa er å få politikerne på banen, ifølge ekteparet. I dag svarer Norges samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) på ekteparets kritikk.

Deler frustrasjonen

Ekteparet Haug Enga opplever at Nord-Norge er spesielt belastet når det kommer til ulykker der utenlandske vogntog er involvert.

De tror situasjonen ville ha vært en annen dersom ulykkene hadde skjedd «utenfor ytterdøra» til stortingspolitikere og regjeringsmedlemmer i hovedstaden.

Dagbladet spør samferdselsminister Dale om så er tilfellet.

- Nei, det tror jeg ikke. Jeg kommer selv fra et område hvor dette er et problem, og vet hva dette handler om, men jeg forstår veldig godt frustrasjonen som er der ute, sier Dale.

Og for å være helt klar: Han er ikke fornøyd med dagens situasjon.

- Det er fortsatt for mange farlige situasjoner med både norske og utenlandske vogntog på norske vinterveier, sier samferdselsministeren.

GLATT: En lastebil i Tromsø fikk store problemer på det glatte underlaget. Foto: Privat. Klipp: Jostein Sletten / Dagbladet Vis mer

Tall: Færre ulykker

Han viser til tall fra Samferdselsdepartementet, som viser at antall ulykker som involverer lastebiler - enten de er norske eller utenlandske - er på vei ned, sammenliknet med tidligere.

De samme tallene, som Dagbladet har fått tilsendt, viser også at det skjer færre og færre ulykker hvor lastebilen er den utløsende faktoren.

I rapporten fra departementet går det fram at det i perioden 2014-2016 var i gjennomsnitt 136 ulykker som involverte et vogntog hvert år.

I 2017 og 2018 var gjennomsnittet 107 ulykker, ifølge den samme rapporten.

- Samtidig er også jeg utålmodig og vil bedre den statistikken.

LIVSFARLIG: Østeuropeiske sjåfører frakter gods i det som av Norges lastebileierforbund (NLF) betraktes som potensielt livsfarlige vogntog. NLF frykter fatale konsekvenser. Video: NLF/Stein Inge Stølen. Vis mer

Flere tiltak

Dale mener den borgerlige regjeringa til Solberg har gjort en rekke tiltak for å bedre situasjonen.

Dale varslet 15. oktober skjerping av kravene til tunge kjøretøy på vinterføre. Blant annet må dekk på trekkvogna fra neste år være merket med det såkalte alpesymbolet, og bøtene for manglende dekk- og kjedeutrustning øker.

Samtidig blir kontrollene hyppigere, og det er bevilget 20 millioner kroner til formålet.

- Vi intensiverer kontrollene, vi har forsterket mulighetene til ulike etater for å holde tilbake kjøretøy og vi har skjerpet sanksjonene for ulike brudd, sier Dale om tiltakene, i tillegg til de nye kravene han varslet i oktober.

KONTROLL: Statens vegvesen gjennomførte mandag kveld kontroll av en rekke vogntog på Svinesund. For samtlige av de kontrollerte ble det bom stopp. Det opplyser Vegvesenet på Twitter. Reporter: Fredrik Filtvedt. Video: Kristoffer Løkås / Dagbladet Vis mer

De tiltakene blir gjeldende fra og med neste år, og overfor Dagbladet i går beskrev seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk tiltakene slik:

- Fra neste år kommer det nye krav som jeg vil tro er de strengeste i verden med tanke på merking av vinterdekk på tungbil i Norge.

Men å skjerpe sanksjonene og regelverket, og intensivere kontrollene, er bare én del av løsningen på problemet. Dale mener utfordringene er større enn som så.

- Dekk, kjetting og bilteknikk er én utfordring. Det skjer også brudd og juks på hvilebestemmelser, som vi må intensivere innsatsen for å avdekke, sier Dale.

Mer sammensatt

Facebook-gruppa som ekteparet Haug Enga har opprettet, har et klart budskap. Utenlandske vogntog på norske vinterveier er potensielle dødsfeller.

Også Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), opplever utenlandske vogntog som er dårlig skodd, som et økende problem.

Transportøkonomisk institutt opplyser at østeuropeiske lastebiler har omtrent dobbelt så høy ulykkesrisiko som norskregistrerte lastebiler, men tallene nyanseres av Trygg Trafikk.

Seniorrådgiver Johansen sa i går til Dagbladet at utenlandske sjåfører ikke er overrepresentert i dødsulykker i Norge.

- Men de er overrepresentert i andre ulykker, i forhold til den totale statistikken.

Johansen sa videre at vogntogførere - både norske og utenlandske - sjelden er utløsende faktor i dødsulykker.

ELGKOLLISJON: Vogntogsjåfør Alf Eirik Aspås rakk ikke reagere, før skogens konge smalt inn i panseret og døde momentant. Video: Alf Eirik Aspås / Byrknes Auto Vis mer

- Det at det er mange utenlandske vogntog som er dårlig skodd for norske forhold og skaper ulykker, det er en myte ifølge statistikken.

Ser også mot Norge

På bakgrunn av disse tallene mener Dale det er viktig å også se mot transportbransjen i Norge.

- Også jeg mener at utenlandske kjøretøy som ikke er skodd for norske vintrer, ikke har noe her å gjøre, men vi har en jobb å gjøre for å også rydde i egen transportbransje i Norge, sier Dale.

Innskjerpingene gjelder alle vogntog, ikke bare de utenlandske.

- Vi kan ikke heller frata de som kjører bilene det ansvaret de har for å sørge for at de er godt skodd, sier samferdselsministeren.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media