Forvalter i Storebrand, Hans Thrane Nielsen. Foto: Eivind Yggeseth. 
Forvalter i Storebrand, Hans Thrane Nielsen. Foto: Eivind Yggeseth. Vis mer

For mange rederier og for mye gjeld

Storebrand-forvalter Hans Thrane Nielsen mener det er helt nødvendig med fusjoner blant de norske offshore serviceskips-rederiene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Det er rett og slett for mange rederier med for mange skip og for mye gjeld, sier den erfarne forvalteren, som har fulgt utviklingen i næringen fra investorsiden i en årrekke., til Finansavisen.

Den norsk-kontrollerte flåten av offshore serviceskip teller vel 600 fartøyer og har vokst kraftig. I femårsperioden 2009-2013 økte den med en tredjedel, fra 457 til 611 enheter.

Flere rederier fortsatte med å bestille nybygg også inn i 2014.

«Kald kaffe nå»

– Rederistyrene og bankene har i gjennomsnitt ikke gjort noen spesielt god jobb med å telle antall skip de siste årene, men det er kald kaffe nå. Det hadde vært tøft og stor overkapasitet i bransjen selv med oljepris på 90 dollar fatet, sier Thrane Nielsen til Finansavisen.

Torsdag ble det kjent at investoren Kristian Siem har tilbudt seg å garantere for 1 milliard kroner i ny egenkapital til kriserammede Farstad Shipping i Ålesund. Løsningen forutsetter at Farstads obligasjonslån på 1,4 milliarder kroner skal omgjøres til egenkapital.

Samtidig skal Siems plan inkludere omgjøring av deler av den sikrede gjelden, det vil si banklånene, til aksjer.

Hvis man legger til grunn at bankene blir bedt om å bidra med konvertering av like mye i gjeld som det Siem garanterer for i ny kapital vil Farstad Shippings netto rentebærende gjeld bli redusert fra nesten 10,4 milliarder kroner ved halvårsskiftet til drøye 7 milliarder kroner.

Nødvendig med gjeldskutt

Thrane Nielsen tror det er svært vanskelig å lage gode investeringscase for ny egenkapital dersom man ikke får bankene med på å ta pantelånstap og kutte i hovedstolene.

– For bankene og rederiets ansatte er alle løsninger hvor man får inn egenkapital i bedriften langt å foretrekke fremfor andre alternatriver, påpeker Storebrand-forvalteren overfor Finansavisen.

Han opplever at norske banker har mye kompetanse på restrukturering; - Dette får de til, men de må akseptere å kutte i gjelden som rederiene har. Der er det ingen vei utenom, sier Thrane Nielsen.

I tillegg påpeker han at skip må sendes til opphugging for at man skal få bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Flere økonominyheter:

Analytikere: OPEC-kutt er negativt for tank
Landene med flest dollarmilliardærer