For smått selv for supermodellen

Motegigantenes utvalg i butikkene sender tydelige signaler: Klærne skal helst sitte på syltynne ungjentekropper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Supermodell Kathrine Sørland (24) er en av dem som maner til kamp mot størrelsestyranniet.

-  Det er helt sinnssykt! Til og med jeg, som er forholdsvis slank og tynn, har flere ganger opplevd at klærne i butikkene ikke passer, sier hun.

Sørland er tidligere Frøken Norge, og har vært deltaker i både Miss Universe og Miss World.

Hun er svært kritisk til kleskjedenes hang til stadig å legge ut små størrelser i butikkene sine.

-  Hva tenker de på?

-  Dette får unge, vanlige jenter til å føle seg større enn de er. Butikkene snakker om at det er franske og italienske snitt på klærne sine, men hva betyr det? Jentene føler seg likevel ikke bra nok! raser Sørland.

Hun mener at det er helt galt å legge ut mest av små firkantkropp-plagg i butikkene.

-  Sunne, friske jenter skal jo ikke se ut som om de har anoreksia. Jenter er jenter og skal ha jenteformer, ikke guttekropper. Butikkene må ha klær for vanlige jenter. Hva er det de tenker på, egentlig? Sparer de på stoffene? undrer Sørland.

-  Konsekvensen blir at unge jenter blir deprimerte og slanker seg. Unge jenter skal ikke slanke seg, de skal vokse. Dette må designere, butikksjefer og motefolk generelt tenke på, sier modellen.

Sørland sier hun gjerne går i bresjen for saken.

-  Jeg håper jeg kan bidra til at fenomenet forsvinner. Har noen et smart forslag til hvordan dette kan jobbes med, så blir jeg gjerne med.

-  Det er et størrelsestyranni der ute, og det rammer like mye voksne kvinner som unge, sier sjefredaktør Signy Fardal i Elle.

Hun synes det er ille at jenter og kvinner med vanlige kropper må slite for å passe inn i siste skrik på motefronten.

-  Undersøkelser viser at størrelse 42 er den vanligste kvinnestørrelsen. Men slik det er nå, føler jo de som bruker størrelse 42 at de er unormale, og det er ille. Man kan gå inn i enkelte butikker og føle seg som en elefant, mens man i virkeligheten er helt vanlig bygd.

-  Gjør det bevisst

Fardal mener enkelte kjeder bevisst produserer mest små klær.

-  Noen kjeder er veldig opptatt av hvem de vil skal bruke klærne deres. Derfor selger de ikke klær over en viss størrelse og heller ikke klær som passer til litt eldre jenter. Og all den tid det finnes et stort marked for jenter i størrelse 36, så er det den størrelsen som legges ut.

Fardal mener det er på høy tid at motekjedene tar ansvar for å produsere klær til alle.

Barnekropp «perfekt»

-  Hvis klærne passer bedre til et barn enn til ei utviklet jente på femten, blir tenåringer gamle i forhold til moteverdenen før de er voksne, mens barn blir ungdom tidlig. De blir revet med før de er gamle nok til å se motivene bak, sier barne- og ungdomspsykolog Vigdis Wie Torsteinsson ved Regionsenter for barne- og ungdomspsykiatri i Oslo.

-  Bitte små plagg i butikkene gir dårlige signaler til de unge. Det blir vanskelig for dem å få følelsen av at alminnelige kropper er bra nok.

-  I modellverdenen har det jo lenge vært fokusert på at guttekropp er det perfekte, også for jenter, men i realiteten er det barnekroppen, uten former, som lanseres som det perfekte.

Psykologen mener det er altfor lettvint for kjedene å skylde på markedet.

-  Det å påstå at jentene selv skaper trendene ute på gata, er helt feil.

Fettsugd til konfirmasjon

Wie Torsteinsson jobber mye med unge jenter som sliter med spiseforstyrrelser.

-  Unge jenter er opptatt av klær. Når samfunnet signaliserer at det er riktig å kle seg i trange og korte klær, fører det til at jentene hele tida har en følelse av å bli evaluert og lurer på om de er bra nok. Jeg har snakket med flere 14-åringer som ønsker seg fettsuging til konfirmasjonen. Det er fryktelig trist, men dessverre helt vanlig, sier hun.

-  Selger mest

Alle de store kjedene har klær i store størrelser. Men det er ikke alltid de er å finne i butikkene.

-  Forretningene kjøper inn det som selger mest. Vi har liten etterspørsel etter store plagg, derfor er det heller ikke så mange store størrelser i butikkene, sier Jonny Kristiansen i Energie Norge, som selger merkene Killah og Miss Sixty.

Morgan er en annen kjede med best utvalg av små klær.

-  Vi fører franske størrelser. De er litt mindre enn vanlige. Dessuten sitter vi ofte igjen med de store plagg, og derfor bestiller vi nå færre av dem, sier Yvonne Prippestad, butikksjef hos Morgan i Oslo.

Råd til jentene

Kathrine Sørlands råd til jenter som skal handle nye klær er:

-  Størrelsene er bare et tall. Si ifra til butikksjefene at de må ta inn mer klær i større størrelser.

Signy Fardals råd er:

-  Gå andre steder og handle. Så får kjedene ta det innover seg.

HELT GALT: - Det er helt galt at butikkene kjører på med bitte små plagg som ikke passer til vanlige jenter. Jenter skal ha jenteformer, ikke guttekropper, sier modell Kathrine Sørland. Her strever hun med ei bukse på Bik Bok.