Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- For tidlig med biodiesel til biler

Biovarme er det fornuftige, mener forsker.

 I FULL DRIFT DER:  En bileier i Malaysias hovedstad Kuala Lumpur tanker biodiesel. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIX.
I FULL DRIFT DER: En bileier i Malaysias hovedstad Kuala Lumpur tanker biodiesel. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIX. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

En av Norges fremste forskere innen miljøvennlig energi og transport mener biomasse er bedre egnet til oppvarming enn til drivstoff for biler.

- Foreløpig bør man heller varme opp hus enn å kjøre bil med biomasse, sier førsteamanuensis Petter H. Heyerdahl ved Universitetet på Ås.

- Teknologien er ikke på plass. Vi må vente på annengenerasjons biodiesel, om fem-seks-sju år, før dette gir god effekt som drivstoff, sier Heyerdahl til Dagsavisen.


Erstatte fyringsolje

- Markedet ligger i biovarme. Det gir mye varme og erstatter mye mer forurensende fossil fyringsolje, sier han.

Heyerdahl aksepterer regjeringens argumentasjon om at også biodieselbiler gir veislitasje, svevestøv og ulykker, men foreslår i stedet 20 øre ekstra avgift på fossile drivstoffer.

Samtidig gir forskeren statsministeren en smekk for snuoperasjonen.


- Sprer usikkerhet

- Når Jens Stoltenberg tuller med dette, sprer det seg en usikkerhet blant alle som vil investere i fornybar energi. Det er skummelt. Vi kan ikke sitte stille og se på at Uniol-fabrikken nedlegges. Vi må gi grønne investorer rammebetingelser som sikrer at vi er i front på utviklingen videre, sier Heyerdahl.


Søndag ble det kjent at Uniol-fabrikken på Øra i Fredrikstad permitterer alle ansatte på grunn av regjeringens avgiftsforslag.



(NTB)


Utforsk andre nettsteder fra Aller Media