Forbannet på telesex-firma

Gunhild Ørstavik fikk regning fra en telesex-operatør hun aldri har ringt. Klager på telesex-regninger strømmer nå inn til Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Denne gangen sendte de regning til feil person. Jeg ble skikkelig forbannet, sier Gunhild Ørstavik på Nesodden utenfor Oslo.

- Jeg har spesifisert regning fra Telenor og kan dokumentere at dette er svindel.
Det angitte telesexnummeret ble aldri slått fra familiens telefon, sier hun. Ørstavik har anmeldt telesexfirmaet Masona AS med partner Inter Factoring AS til politiet, og klaget både til Forbrukerrådet og Barneombudet.

- Er det slik at barn av foreldre som har sperret telefonen for teletorgtjeneste skal kunne slå helt ordinære telefonnumre og få telesex rett inn på øret? undrer hun.

Ny trend

I fjor ble mange bedrifter lurt til å betalte regninger for oppføringer i kataloger som aldri ble trykt. I år er det telesex som er den nye farsotten for dem som er ute etter lett-tjente penger. Aktiviteten eksploderte i sommer, ifølge ekspertene.

- Omsetningen kan komme opp i 100 millioner kroner, anslår direktør Tom Isaksen i Teletopia, en av dem som har fulgt utviklingen på dette området i det siste. Han anslår gjennomsnittsprisen på disse tjenestene til å ligge rundt 10- 12 kroner minuttet. Ifølge forbrukerbladet Tett På sender Inter Factoring alene ut 100000 fakturaer i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange synes nok det er skikkelig ubehagelig å få slike regninger. Siden det gjerne ikke er så mye penger det er snakk om, kan det hende man bare betaler selv om man vet man ikke har ringt, sier kontorsjef Bjørn Erik Thon hos Forbrukerombudet.
Men ikke alle betaler disse regningene. Nå strømmer klagene inn til Forbrukerrådet på telesex-bedriftene. Flere hevder som Ørstavik at de aldri har ringt de aktuelle numrene. Andre hevder de ble oppringt av en sextelefontjeneste, mens en har ringt på Telenors reklamefinansierte gratistelefon og likevel fått regning.

- Ikke betal

Ifølge Isaksen i Teletopia er det tre typer mennesker som klager. - Noen ringer fordi det ser spennende ut, men så er det ikke det. Andre har ringt, men får regning på flere samtaler enn de har hatt. Den tredje kategorien er de som får regning uten å ha ringt i hele tatt, sier direktør Tom Isaksen i Teletopia.

Rådet fra Forbrukerombudet er tindrende klart:

- Ikke betal regningen dersom du ikke har ringt. Det er bedriften som sender regningen som må bevise hvem som ringte.

Forbrukerrådet har nå opprettet en sperreordning hvor en kan reservere seg også for denne typen betalingstjenester. Telefonnummeret er 81550206