Forbereder nødlossing av John R

Sjøfartsdirektoratet forbereder nødlossing av oljen om bord i «John R», og har tilkalt nødlosseutstyr fra Bodø, som vil være framme i Tromsø i formiddag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er i natt ikke funnet drivende olje i området. Det er til sammen 700 tonn olje om bord i det kypriotiske skipet «John R», som gikk på grunn 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms mandag klokken 13.25.

Kystvaktskipet «Lofothav» observerte mandag kveld tre måker tilgriset av olje i området hvor skipet står på grunn.

- Observasjonen av tilgrisete måker tyder på at det er olje i vannet, men vi kommer ikke til på innsiden av havaristen mot land, der oljesølet eventuelt kan observeres i pålandsvind, sier beredskapsrådgiver John Robin Nilsen i Sjøfartsdirektoratet til NTB.

Skipet blir i morgentimene undersøkt. Først når omfanget av skadene er kartlagt, kan avgjørelsen om nødlossing tas.

- Vi tar sikte på å få tømt skipet for olje, men vet ikke når vi kommer i gang med dette arbeidet. Først må mulighetene for nødlossing kartlegges, sier Nilsen.

Patruljert

Kystvaktskipet «Stålbas» var framme ved «John R» klokken halv tre i natt. Sammen med «Lofothav», som kom til havariområdet kort tid etter grunnstøtingen, har «Stålbas» patruljert området i natt, men har så langt ikke observert olje i sjøen, ifølge SFT.

- Vi har bedt om en situasjonsrapport fra havaristedet, og håper å motta den om kort tid, sier operasjonsleder Tom Hansen i SFT til NTB ved 6.30-tiden.

SFT frykter oljelekkasje, og hadde fartøyet «Oljevern 02» med oljevernutstyr på plass ved «John R» klokken halv fire.

Sjøfartsdirektoratet har ansvaret for operasjonen som er iverksatt for å hindre oljelekkasjer fra skipet. Dersom oljen lekker ut, overtar SFT ansvaret. SFT blir fortløpende orientert av Sjøfartsdirektoratet og kystvaktfartøy i området.

Det er 620 tonn tung bunkersolje, 71,8 tonn dieselolje og 10 tonn smøreolje om bord i skipet.

- I alt dreier det seg om betydelige mengder olje, sier overingeniør Magne Grønbech i Sjøfartsdirektoratets avdeling i Tromsø til NTB. Han er om bord i «Oljevern 02» på havaristedet.

Skipet har ikke slagside og ligger stabilt, men baugen står høyt. Maskinrom og lasterom tok inn vann da skipet grunnstøtte. Skipet var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.

- Blåste forferdelig

Kapteinen klarte ikke å rette opp det 215 meter lange skipet da det grunnstøtte.

- Det blåste forferdelig og sjøen gikk høyt. GPS-systemet viste at vi hadde korrekt kurs. Så kom en kraftig vindkule som satte oss i drift. Vi forsøkte å rette opp skipet, men styringssystemet reagerte ikke, forteller den indiske kapteinen C.J. Khundelwal til NTB.

Nødmeldingen ble fanget opp klokken 12.53 1. juledag. Redningshelikoptre brakte mannskapet på 26 personer fra Filippinene, Togo, Russland og Ukraina i sikkerhet.

Skipet fra 1983 eies av det greske rederiet Transmed Shipping Ltd. i Aten og er klassifisert i Maritime Register of Russia. Fire representanter for rederiet ankommer Tromsø i dag, får NTB opplyst fra Tromsø politidistrikt.

(NTB)