- Forberedt på krasjlanding

GARDERMOEN (Dagbladet): 45 passasjerer og fem besetningsmedlemmer om bord i Braathens-maskinen «Magnus Lagabøter» forberedte seg på krasjlanding i går kveld etter at flygerne på BU165 fra Gardermoen til Molde fikk indikasjon på at ett hovedhjul ikke ville låse seg i landingsposisjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens brannbiler og ambulanser sto klar til innsats langs rullebanen, gjennomførte kaptein Ernst Schaumberg & co. en kontrollert landing helt etter læreboka.

Med full flaps-setting og minimumshastighet 180 km/t satte han flyet trygt ned.

- Ubehagelig

- Det var en svært ubehagelig opplevelse. Vi satt med tårene i øynene og var forberedt på det verste. Da vi returnerte mot Oslo var vi mentalt forberedt på krasjlanding, fortalte Molde-ekteparet May-Britt (39) og Øivind (50) Hagerup Haugen til Dagbladet.

- Merkelig nok tenkte vi ikke på ulykken med «Sleipner» eller togkollisjonen mens det sto på, sier Øivind.

Paret var på vei hjem fra Lanzarote og hadde med seg datteren Thea (4). Også hun måtte legge seg ned, forberedt på det verste da 737-500-maskinen landet på Gardermoen like over klokka 20.00.

Hjulet fungerte ikke

Flyet forlot Gardermoen klokka 18.25. Ved innflygingen til Molde fikk cockpitbesetningen indikasjon på at det ene hjulet ikke fungerte som det skulle.

Tre fly slått ut
Tre fly slått ut Vis mer

Boeing-flyet fløyt lavt over flyplassen i Molde. Personalet i tårnet rapporterte at de observerte at alle hjul var ute. Men det kunne selvsagt ikke fastslå om hjulet sto i låst stilling.

Flyet returnerte til Gardermoen der det ble forberedt nødlanding på den langste rullebanen.

- Vi skjønte det var alvor da flyvertinnene brutalt rev ned teppet mellom Best og Back, fortalte Wenche Sandnes (33).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene forteller at det ikke var panikk i kabinen. Stemningen beskrives likevel som trykket og alvorlig.

Etter landingen fikk kaptein Schaumberg ros av flyvertinne Elisabeth Johnsen. Med 23 års fartstid i lufta var dette hennes første hendelse i denne kategorien.

Flykapteinen tok situasjonen med knusende ro. Schaumberg opplyste at han hadde opplevd noe liknende to eller tre ganger tidligere.

- Derfor var jeg nokså sikker på at det bare dreide seg om en instrumentfeil, sa han.

Kapteinen fikk rett. All ståheien ble forårsaket av en feil i en mikrobryter. Etter reparasjon ble maskinen friskmeldt og satt i trafikk igjen.