Forbrukerne snytes for milliarder

Halv moms på matvarer skulle gi forbrukerne ti prosent lavere priser. Men matvaregigantene, industrien og bøndene har allerede stukket av med en tredel av pengene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier Ap's Bjarne Håkon Hansen, som for ett år siden, da han var landbruksminister, fastslo at en halvering av matmomsen ville gi forbrukerne rundt ti prosent billigere mat. Nå viser tallene noe helt annet:

Nedgangen har bare vært på 6,2 prosent, viser ferske tall fra Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF).

- Drøyt to milliarder er forsvunnet på veien, fastslår direktør Leif Forsell i NILF.

Denne skyhøye differansen havner hos Rimi-Hagen og hans kolleger i matvarekjedene, industrien og bøndene.

Skuffet

Bjarne Håkon Hanssen er skuffet over at så store beløp ikke har nådd forbrukerne.

- Kjedene prøver seg. Det finnes jo ingen lovhjemmel for å forhindre det, men det var ikke dette som var meningen.

Nordmenn kjøper mat og drikke, unntatt alkohol og tobakk, for rundt 60 milliarder kroner i året. Hvis prisnedgangen hadde vært så høy som politikerne spådde, ville forbrukerne ha spart 5,8 milliarder kroner på den halve matmomsen. Men priskuttet siden 1. juli i fjor er bare på 3,7 milliarder kroner.

- Rundt en halv milliard går til bøndene gjennom jordbruksoppgjøret. Resten tilfaller matvareindustrien og handelsleddet, sier Leif Forsell.

Bjarne Håkon Hanssen mener Lars Sponheim må bære sin del av skylda.

- Noe av det første han gjorde som landbruksminister, var å signalisere at pris ikke betyr noe. Det har de som skal selge matvarer har merket seg.

Hakon-gruppens informasjonsdirektør, Christian Sulheim, avviser at matvaregiganten har skrudd opp prisene etter momsreduksjonen.

- Ført bak lyset

- Disse tallene er nye for meg. Om effekten av momsreformen har blitt mindre enn ventet, må det ha sammenheng med generell kostnadsøkning, skatter, avgifter og lønnsvekst. Vi tar ikke høyere priser enn vi må.

Forbrukerrådet mener utviklingen skyldes at konkurransen i markedet ikke er tøff nok.

- Store deler av intensjonen bak momskuttet er ikke oppfylt. Når man ble forespeilet 10 prosent lavere priser, er det klart at forbrukerne har blitt ført bak lyset, sier seksjonssjef Jan Schrøder, som mener løsninger er mer matimport og lavere tollbarrierer.

Ikke overrasket

- Umiddelbart etter at matmomsen ble redusert, gikk prisene ned med rundt 10 prosent. Men i etterkant er mye utliknet av kostnadsøkninger - det måtte vi regne med, sier Lars Sponheim, som likevel synes spranget fra 9,7 til 6,2 prosents reduksjon er i drøyeste laget:

- Kan det være aktuelt å kompensere med ytterligere momsreduksjon?

- Det har regjeringen ingen planer om.

-DRØYT: Lars Sponheim
SKUFFET: Bjarne Håkon Hanssen.