- Forbrukerne taper

- Det vil helt klart slå negativt ut for forbrukerne dersom to giganter som DnB og Storebrand slår seg sammen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det sier Dine penger-redaktør Carsten O. Five. Han viser til at storbanken DnB fra før eier forsikringsselskapet Vital, og at de sammen med Storebrand vil få en dominerende rolle på liv-markedet.

Storebrand har dessuten to banker - Storebrand Bank og Finansbanken - som involveres.

- All erfaring tilsier at en slik stor fusjon, og som i dette tilfellet vil gi altfor stor markedsmakt, bare fører til et dårligere og dyrere tilbud for forbrukeren. Se på Postbanken: Her kunne man før i tida få gunstige lånebetingelser. Når banken ble innlemmet i DnB, ble det slutt på det.

Betenkelig

- Det blir gjerne hevdet at slike fusjoner gir stordriftsfordeler som skal komme kundene til gode?

- Ja, men det har ikke vist seg å slå til. I så fall er det eierne og storkapitalen som nyter godt av en slik økonomiske gevinst. Og på eiersiden sitter også, i dette tilfellet, staten. Det understreker igjen hvor betenkelig det er at staten, som skal gi konsesjon, selv skal sitte som en stor eier. Og i sin tur tjene på fusjonen. Her blir det for mange klamme hatter.

Skeptisk

- Er det et bedre alternativ for forbrukerne at Storebrand slår seg sammen med finske Sampo?

- Ja, jeg tror det kan virke positivt med mer konkurranse fra utlandet på dette markedet, sier Carsten O. Five.

Redaktør Vidar Ivarsen i Finanskanalen.no er også skeptisk:

- Jo færre tilbydere, jo lettere er det å holde høye priser. En slik utvikling er derfor ikke kundene tjent med, sier han.