Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut
 SKØYERE:  Norsk Tipping lurte tusener til å svare på «Fredrik»s annonser. Men selskapet understreker at folk faktisk fikk de bortlovede gjenstandene - som dette elghodet. Faksimile/foto: FINN.NO / NORSK TIPPING
SKØYERE: Norsk Tipping lurte tusener til å svare på «Fredrik»s annonser. Men selskapet understreker at folk faktisk fikk de bortlovede gjenstandene - som dette elghodet. Faksimile/foto: FINN.NO / NORSK TIPPING Vis mer

Forbrukerombudet: Annonse-bløffen er ulovlig

Finn.no beklager hvis folk føler seg lurt av millionær-bløff.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Annonsene om lotto-millionæren dukket opp i hopetall på Finn.no i forrige uke. En person som utga seg for å være lottomillionær forklarte at han ville gi bort alle sine gjenstander på grunn av premien.

«FINN har vært i kontakt med mannen som gir bort alt han eier. Så vidt vi kan se er dette ikke en bløff, derfor godkjenner vi annonsene.», skrev Finn på sin Facebook-side. Historien ble også omtalt av TV 2.

I går ble det imidlertid kjent at det hele var en bløff. Lottomillionæren fantes ikke, det var en reklamekampanje fra Norsk Tipping.

«Kanskje litt klossete av Finn.no å være med på å lure bruker», skriver en person på FINNs Facebook-side.

«Mener Finn.no at Fredrik - lottomannen fortsatt er virkelig», skriver en annen.

- Det er trist hvis noen føler seg lurt. Det var ikke meningen. Jeg tror noen har misforstått dette. For oss var det viktig å få frem at det var reelt at gjenstandene ble gitt bort. Hvis noen føler at de har blitt lurt tar vi selvkritikk på det, sier Janne Jacobsen, markedsdirektør i Finn.no til Dagbladet.

- Er det greit for Finn å lyve til brukerne?

- Hvis noen opplever annonsøren som uredelig er vi lei oss for dette. Vi er opptatt av er at ting som selges eller gis bort på FINN er virkelige, noe det var i dette tilfelle. Det var en rekke flotte gjenstander som ble gitt bort.

Jacobsen understreker at kampanjen ble igangsatt av Norsk Tipping i samarbeid med reklamebyrået Try. Samtidig fikk hun vite om stuntet på fohånd.

- Reklamebyrået til Norsk Tipping kontaktet meg for å gi meg en heads up om at det kom til å komme annonser i denne saken som kunne virke for godt til å være sant. De ønsket å advare om dette.

Forbrukerombudet: - Ulovlig Ifølge Forbrukerombudet er kampanjen et tilfelle av såkalt skjult markedsføing, som går ut på å reklamere uten at det virker som nettopp reklame.

- Vi kommer til å skrive et brev til Norsk Tipping og fortelle at dette er lovstridig slik vi ser det. Det er markedsføringsloven som har forbud mot skjult reklame. Vi har mandat til å følge dette opp, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dagbladet.

Dersom de to partene ikke kommer til enighet vil saken bringes inn for det såkalte Markedsrådet. Da vil de ta stilling til saken og fatte et vedtak. Hvis saken går så langt kan det også bli aktuelt med sanksjoner, ifølge Nergård.

- Jeg skjønner godt at folk kan føle seg lurt, det er et kjent prinsipp at hvis man bruker reklame så skal det presenteres som det, legger hun til.

Står for kampanjen Selv om det har kommet reaksjoner på bløffen, sier kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping, Roar Jødahl, at de fortsatt står inne for kampanje-metoden.

- Er det greit for Norsk tipping å lyve?

- Vanligvis ikke, men i dette stuntet vurderte vi at det var akseptabelt gå på akkord med sannheten noen dager. Vi har ment å pirre publikums nysgjerrighet, nettopp ved å få dem til å lure på om dette kunne være sant eller ikke. Vi vurderte dette selvsagt i forkant og mener vi har holdt oss på den riktige siden. De som har blitt lovet ting har fått det og ingen har betalt fem øre for noe som helst.

- Vil dere beklage til dem som føler seg lurt?

- Vi står for den kampanjen vi har gjennomført og synes den har fungert bra.

- Forbrukerombudet mener dette er et lovbrudd og varsler at det kommer en reaksjon. Hva sier du til det?

- Da får vi ta den henvendelsen når den kommer og svare på den.

Sammenligner med julenissen Administrerende direktør i Try reklamebyrå, Kjetil Try, sier at han anser kampanjen som «uskyldig moro».

- Min mening er at man skal være forsiktig når man setter i stand en slik type kampanje. Det går en grense mellom uskyldig moro og lureri. På juleaften tar jeg på meg maske og gir bort pakker, men alle blir glad for pakkene selv om jeg utgir meg for å være en annen. Det samme hvis man skriver bok under pseudonym. Det er ingen som tar skade av det, og det er i denne kategorien dette ligger. Dette er etter min mening uskyldig moro.

Han påpeker at de utelukkende har fått positive reaksjoner før PR-rådgiver Jarle Aabø gikk kraftig ut i Dagbladet i går.

- Planen var at hvis dette mot formodning tok av i media så ville vi gå ut med at dette var et stunt. Det ble ikke nødvendig, men vi fikk masse klikk og masse svar. Det var følelsen av å vinne i lotto vi ville formidle.

- Er det greit å lyve til kundene?

- Hva er å lyve? Hvis du skriver en bok under falskt navn så er vel det å lyve uten at jeg vil arrestere forfatteren av den grunn. Det er ikke et klart svar på hva det er å lyve. Hvis du gjør det på en måte med uskyldig moro, der ingen kommer til skade og alt går bra, mener jeg det er for lett å stille det spørsmålet. Det blir for svart-hvitt.

 - USKYLDIG MORO:  Det sier Kjetil Try administrerende direktør i reklamebyrået Try om den omstridte reklamekampanjen. Foto: Scanpix
- USKYLDIG MORO: Det sier Kjetil Try administrerende direktør i reklamebyrået Try om den omstridte reklamekampanjen. Foto: Scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media