BOLIG: Full pott er vanligste karakter på Eiendomsmeglerguiden.no, så vanlig at både Privatmegleren og Forbrukerombudet reagerer. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg / Finansavisen
BOLIG: Full pott er vanligste karakter på Eiendomsmeglerguiden.no, så vanlig at både Privatmegleren og Forbrukerombudet reagerer. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg / FinansavisenVis mer

Forbrukerombudet er kritisk til megler-karakterer

Forbrukerombudet mistenker at praksisen til Eiendomsmeglerguiden.no kan være lovstridig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): I slutten av august kunne Finansavisen fortelle at kjedesjef Grethe W. Meier i Privatmegleren anklaget Eiendomsmeglerguiden.no for å være lite representativ.

Ved hjelp av tjenesten, som Schibsted eier 30 prosent av, kan boligselgere gi karakterer og omtale av eiendomsmeglere, men det er svært langt mellom de negative kommentarene. Praktisk talt alle meglerne ender opp med fem av fem stjerner, skriver Finansavisen i dag.

Flere spørsmål Nå reagerer også Forbrukerombudet. Før helgen tok ombudet kontakt med selskapet for å få klarhet i praksisen.

- Vi har fått to klager fra forbrukere som har opplevd at omtaler ikke er blitt lagt ut, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad til avisen.

«Samtidig ber vi selskapet svare på spørsmålene som ble fremmet i deres artikkel, blant annet at meglerne selv kan bestemme hvem som får mulighet til å gi en tilbakemelding. Dette fører neppe til at omtalene som publiseres gir en objektiv oppfatning av megleren, og praksisen kan være lovstridig,» skriver Forbrukerombudet i en epost til Finansavisen.

- Mistenker dere selektiv utvelgelse?

- Ikke nødvendigvis, men vi ser at det er en grunn til å følge opp dette, sier Hovde Skjelbostad.

Fritt frem De to klagene har kommet fra «potensielle kjøpere, som av ulike årsaker ikke har vært fornøyd med meglerne».

Styreleder Geir Morten Nilsen i Eiendomsmeglerguiden.no påpeker at alle boligkjøpere og -selgere kan skrive vurderinger. Det gjelder imidlertid ikke folk som har prøvd å kjøpe uten å lykkes.

- Kjøpere kan fritt legge inn vurderinger, men løse påstander må vi ha juridiske bevis for. Dette handler om meglernes arbeidsplasser, sier han.

- Forbrukerombudet er kritisk til hvordan tjenesten blir formidlet?

- Det er veldig viktig å få frem at alle kjøpere og selgere kan gå inn på portalen og legge inn referanser. Den gang portalen ennå ikke var kjent, var det et annet scenario.

- Meglerne har likevel et sterkt incentiv til å dreie omtalene i positiv retning?

- Jo, men det holder ikke. Dette er blitt såpass stort at folk kommer inn fra alle kanter. Det er ikke riktig at megleren styrer dette alene, sier Nilsen.

- En kikk på siden viser at karakterfordelingen er veldig skjev. Er det troverdig?

- Hvis en megler stadig hadde fått dårlige tilbakemeldinger, da hadde han ikke kunnet være megler, sier Nilsen til Finansavisen.

Flere økonominyheter Nordea: Det var tiende måned på rad med fall
Oslo Børs stiger fra start - tall sender aksje til bunns
Kina vil stenge børsene hvis de faller for mye

Forbrukerombudet er kritisk til megler-karakterer