LATVIA KALLER: Eksempel på en unngående telefon du ikke rekker å ta - og som du ikke skal ringe tilbake. Skjermdump fra en av Dagbladets telefoner.
LATVIA KALLER: Eksempel på en unngående telefon du ikke rekker å ta - og som du ikke skal ringe tilbake. Skjermdump fra en av Dagbladets telefoner.Vis mer

Forbrukerombudet mener krav fra telesvindlere må slettes

En rekke nordmenn er nylig blitt lurt av latviske telefonsvindlere. Forbrukerombudet ber teleoperatørene om å slette regningene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forrige helg ble mange nordmenn oppringt av et telefonnummer med landkoden +371.

Det ringte bare én eller to ganger, slik at mange ikke rakk å ta telefonen. Da folk ringte tilbake, ble de belastet for et svært høyt beløp for oppringning til en teletorgtjeneste.

Å ringe opp igjen til slike svindeltjenester kan koste 500 kroner i minuttet, skrev Dagbladet forrige helg. Telenor avviser at minuttprisene har vært så høye ved dette tilfellet. Minuttaksten skal ha vært mellom fem og ti kroner.

De som gikk på vil i utgangspunktet bli belastet for store summer på sine telefonregninger.

- Ulovlig - Teleoperatørene må stryke dette beløpet fra regningen til folk, krever Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

Det er ulovlig for en næringsdrivende å kreve betaling for en tjeneste uten at det er inngått en avtale om det. Det vil det åpenbart ikke være i tilfeller som oppringingene fra Latvia, ifølge Forbrukerombudet.

- Det er teleoperatøren som krever inn betalingen på vegne av svindlerne, så de er en part i avtalen og har en rolle i avtalen som hevdes å være inngått med kunden. Det er de som leverer den tjenesten som gjør det mulig for folk å bli svindlet, og det er de som krever inn betalingen, sa Frode Elton Haug hos forbrukerombudet til Dagbladet mandag.

Nå har Forbrukerombudet derfor sendt ut et brev til samtlige norske teleoperatører der disse bes om å slette pengekravene.

- Vi mener det er ulovlig av teleoperatørene å kreve betaling fra forbrukere i tilfeller som dette, sier Haug.

Sperret nummeret Telenor er blant selskapene der kunder har gått på svindelen. De vil kikke nærmere på brevet fra forbrukerombudet før de konkluderer.

- Vi må få lese igjennom brevet i, så får vi se i løpet av mandagen hva vi kommer fram til. Vår holdning har vært at så lenge vi ikke har noen avtale med de som svindler må forbrukeren ta konstnaden, sier Pressekontakt Per Arild Meling til Dagbladet.

Han vet ikke hvor mange av Telenor-kundene som ble rammet av svindelen.

- Vi har ikke gått inn i materien for å se på dette, så jeg kjenner ikke detaljene. Men vi sperret nummeret for utgående samtaler rimelig kjapt, sier Meling.