Forbrukerombudet reagerer på tele-økning

Telenor bryter sitt eget regelverk når selskapet setter opp flere av sine priser fra 1. januar. Forbrukerombudet reagerer på dette og Post- og teletilsynet vil se på prisøkningen over nyttår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Prisendringer skal varsles to måneder før endringen trer i kraft. Når Telenor skrur opp prisene nå, uten å varsle kundene, brytes denne bestemmelsen, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagens Næringsliv.

Han vil følge opp saken i neste uke. I den grad prisøkningen representerer et kontraktbrudd fra Telenors side, kan Forbrukerombudet i prinsippet forby den.

Teletilsynet

Post- og teletilsynet skal påse at Telenor og andre aktører i tele-markedet opptrer i samsvar med de reglene som gjelder.

Post- og teletilsynet vil se på Telenors prisøkninger over nyttår for å vurdere om regelverket er fulgt, sier seksjonsleder Randi Punsvik til NTB.

Hun bekrefter at varslingsfristen er to måneder ifølge abonnementsvilkårene som gjelder mellom Telenor og kundene.

Selv om Telenor i dag opererer i et konkurranseutsatt marked, kan ikke selskapet fastsette prisene fritt. Telenor er en dominerende aktør, og Post- og teletilsynet følger med på prisingen av tjenestene. Tilsynet har tidligere kritisert Telenor for å holde for høye priser.

Telenor

Meldingen om prisøkning ble sendt ut av Telenor fredag 29. desember, altså to - tre dager før den skal tre i kraft.

Det er en rekke prisendringer både på fast- og mobiltelefoni som gjennomføres natt til 1. nyttårsdag. Startprisen på fasttelefonsamtaler settes opp med 10 øre fra 49 til 59 øre. Samtidig reduseres minuttprisen fra 22 til 21 øre. Samtidig reduseres også enkelte priser, blant annet prisen på samtaler fra Telenors fastnett til Telenors mobilabonnenter og prisen til enkelte land utenfor Europa.

Telenor begrunner den korte varslingstiden med at det oppsto et behov for å gjennomgå hele selskapets prisstruktur i forbindelse med at merverdiavgiften settes opp fra 23 til 24 prosent fra nyttår.

- Vi hadde et behov for å gjennomgå vår prisstruktur, og i stedet for å sette opp prisene med 1 prosent fra 1. januar og så eventuelt komme med en ny prisendring kort etter, valgte vil å ta det hele nå, sier informasjonssjef Gunn Kristin Sande i Telenor.

(NTB)