Forbrukerombudet reagerer på ulovlige lån

Ber finansselskapet Folkia om å endre praksisen.

KRITISERER: Forbrukerombud Gry Nergård advarer mot lån via sms. Foto: Forbrukerombudet
KRITISERER: Forbrukerombud Gry Nergård advarer mot lån via sms. Foto: ForbrukerombudetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet mener selskapets låneavtaler er lovstridige ettersom potensielle kunder kun trenger å oppgi sin BankID for å identifisere seg, og fordi vilkårene for låneavtalen først kommer etter at lånet er innvilget. Kundene signerer heller ikke låneavtalen.

- Dette er ulovlig. Det er et klart krav i finansavtaleloven at en låneavtale skal undertegnes skriftlig eller med e-signatur av kunden, og at lånevilkårene skal gis på forhånd. Her må Folkia rydde opp, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet er også kritisk til at tidligere lånekunder får tilbud om lån via en vanlig tekstmelding, noe som heller ikke oppfyller vilkårene for låneavtaler. I tillegg mener ombudet at Folkias markedsføring av dette som SMS-lån ikke holder vann.

- Det er kun lånebeløpet som sendes Folkia ved hjelp av SMS, og den øvrige lånesøknaden skjer ved hjelp av andre medium. Dermed blir det misvisende å kalle dette SMS-lån, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

(NTB)