Forbrukerombudet vil stoppe e-postreklame

Oslo (NTB): Forbrukerombudet mener forbrukerne ikke skal behøve å motta reklame via e-post uten at de har samtykket på forhånd. Dette går fram av en høringsuttalelse i forbindelse med Justisdepartementets forslag om et sentralt reservasjonsregister mot direkte markedsføring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet støtter opprettelsen av et sentralt register for reservasjoner, men mener den foreslåtte endringen i personregisterforskriften ikke er tilstrekkelig for å ivareta viktige forbrukerhensyn og heller ikke dekker kravene som stilles i vedtatte EU-direktiv.

Ombudet påpeker det er mottaker av e-post som belastes for tellerskritt ved ved nedlasting av posten. Hver melding tar dessuten opp diskplass på maskinen der den lagres.

Det er positivt at virksomheter må «vaske» egen informasjon mot reservasjonsregisteret hvert kvartal. Slik markedsføring skjer imidlertid ofte i forbindelse med kampanjer. Ombudet vil derfor ha vurdert hvorvidt det også bør gjennomføres informasjonsvasking i forkant av slike kampanjer.

Det er betenkelig hvis forbrukere som vil reservere seg skal ha kostnader ved å bruke registeret, mener Forbrukerombudet.(NTB)