DU KAN FORSIKRE deg mot knust mobiltelefon, men det kan være dyrt og unødvendig, mener Forbrukerrådet. Foto: NTB Scanpix
DU KAN FORSIKRE deg mot knust mobiltelefon, men det kan være dyrt og unødvendig, mener Forbrukerrådet. Foto: NTB ScanpixVis mer

Trygghetsavtaler:

Forbrukerrådet: - Det er dyrt og unødvendig

Forsikringer på produkter som telefoner, TV-er og vaskemaskiner er dyre og unødvendige, mener Forbrukerrådet.

(Finansavisen:) Dersom du kjøper en telefon, en TV, en støvsuger eller en vaskemaskin i en av landets elektrobutikker, er det svært stor sannsynlighet for at du blir spurt om du også vil tegne en trygghetsavtale; en forsikring mot feil og skader på produktet.

- For rundt en av 15 produkter det er mulig å tegne trygghetsavtale på, tegner kunden en slik, sier Joachim Sætre, salgssjef forsikring i elektrokjeden Power, til Finansavisen.

Om lag 10 prosent av telefonkundene kjøper en slik forsikring.

Hos Elkjøp er det hvitevarer som er den varegruppen det selges mest trygghetsavtaler til.

- Tidligere var det tele-kategorien, men på grunn av SWAP ser vi en nedgående trend her, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp.

- Forbrukerrådet mener disse forsikringene i de aller fleste tilfeller er unødvendige, sier Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

- Nordmenn liker å forsikre seg mot uhell

Hun sier at nordmenn flest liker å forsikre seg mot uhell. Tidligere undersøkelser rådet har gjennomført viser at mange ikke vet hva forsikringene de har faktisk dekker, sier Høst.

- Derfor er det nok et lett marked å selge slike trygghetsavtaler i. Når du kjøper er dyr iPhone kan kanskje forsikringen virke billig i forhold til prisen på telefonen, men vi synes den er relativt dyr. Og vi har også sett eksempler på at dekningen forsikringen selges inn med ikke er så god som den kan fremstå som, sier hun.

Andre forsikringer dekker skaden

I mange tilfeller kan reiseforsikringen eller innboforsikringen dekke uhell ved gjenstander mange tegner trygghetsavtale for.

- Man bør virkelig lese gjennom vilkårene på de forsikringene man har, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

For at trygghetsavtalen skal dekke en skade, må skaden oppstå plutselig, ikke over tid.

Flere økonominyheter:

​Trygve Hegnar: Milliardærene tar feil
– Alle fester har en slutt – også børsfester