Forbrukerrådet: - Det er veldig urovekkende

Forbrukerrådet reagerer på at Q-Park har mulighet til å justere klokkeslettet på bøtene de skriver ut.

- UROVEKKENDE: Dagbladet avslører fredag hvordan parkeringskontrollørene har mulighet til å endre klokkeslettet på bøtene de skriver ut. Det får Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, til å reagere. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet / Forbrukerrådet
- UROVEKKENDE: Dagbladet avslører fredag hvordan parkeringskontrollørene har mulighet til å endre klokkeslettet på bøtene de skriver ut. Det får Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, til å reagere. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet / ForbrukerrådetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, er sjokkert over at de ansatte i landets nest største parkeringsselskap, Q-Park, har mulighet til å endre klokkeslettene på bøtene de skriver ut. (Krever abonnement.)

Det er HR- og kontrolldirektøren i parkeringsselskapet, Lars Monsen, som bekrefter overfor Dagbladet at klokkeslettene kan endres.

- Ja, det er mulig å legge inn feil informasjon i terminalene hvis man bevisst går inn for det. Både i forhold til klokkeslett, plassering av kjøretøy, overtredelse og så videre, sier Monsen til Dagbladet.

Det får forbrukerrådet til å reagere.

Bakgrunn: Så lett får du falsk P-bot. Tidligere parkeringsvakt avslører metodene Q-Park innrømmer at finnes. (Krever abonnement.)

- Kundene må kunne stole på bøtene - Det er veldig urovekkende. Vi som kunder må vite at vi kan stole 100 prosent på tidspunktet som står på bøtene. Det er en forutsetning at dette er riktig. Hvis informasjonen ikke stemmer, må vi ha nye typer bevis, og det gjør at hver sak blir svært omfattende, sier hun til Dagbladet.

Etter samtaler med Dagbladet, forteller fagdirektøren at problemstillingen vil bli tatt opp i Stortinget.

- Dette er en sak vi vil ha med i stortingsmeldingen om parkeringsbransjen når regjeringen fremmer den. Vi kan ikke godta et system hvor folk jukser. Regjeringen må vurdere om det er behov for ytterligere kontroll av denne bransjen.
  - Har ansvar Fagdirektøren reagerer på at Q-Parks direktør bekrefter at klokka på terminalene kan stilles på. Hun mener de selv har ansvar for at det ikke skal skje.

VISER METODENE: I dagens Dagbladet kan du lese hvordan Andreas Kirpalani (31) jukset med p-bøtene. - Jeg angrer bittert på det jeg gjorde, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
VISER METODENE: I dagens Dagbladet kan du lese hvordan Andreas Kirpalani (31) jukset med p-bøtene. - Jeg angrer bittert på det jeg gjorde, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer

- Muligheten til å endre tidspunkt kan stille betjenten i en vanskelig situasjon og det er selskapene som har ansvar for at maskinene ikke kan tukles med, sier Haabeth Rygg.

Hva skal forbrukerne gjøre hvis de følger de har fått en bot de mener de ikke fortjener?

- Jeg ville klaget til selskapet, og hvis man føler man ikke blir hørt, legg frem saken for parkeringsklagenemda. Det er derfor vi har dette systemet. Vi må kunne stole på at folk gjør jobben sin.

Får dere mye klager på dette?

- Jeg kan ikke huske at Forbrukerrådet har fått noen klager som går på akkurat dette med feil tidspunkt. Men vi vet at Parkeringsklagenemnda har en god del saker der tidspunktet for ileggelsen av gebyret er en diskusjon. Og her har jo til nå tidspunktet som står på gebyret blitt tillagt stor vekt, sier hun.

- Grove påstander Q-Parks direktør stiller seg uvitende til at funksjonen blir misbrukt av de ansatte.

JUKSER: Andreas Kirpalani (31) viser hvordan man enkelt kan justere tida på terminalene parkeringskontrollørene i Q-Park har tilgang til. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
JUKSER: Andreas Kirpalani (31) viser hvordan man enkelt kan justere tida på terminalene parkeringskontrollørene i Q-Park har tilgang til. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer

- Det er grove påstander som jeg tar sterk avstand fra. Hvis noen ansatte bevisst går inn for å jukse, vil det først avdekkes når folk sender inn klager til oss.

- Vi er en utsatt bransje forbundet med mange myter og fordommer, og har mange haukeøyne på oss. Vi ville umiddelbart fått inn klager - og det ville være avdekket, mener han.

Les hele saken i dagens Dagbladet, eller på Dagbladet+ (krever abonnement).