Forbrukerrådet hudfletter NSB

- Hvor skal jeg begynne? sier fagdirektøren i Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB er et uprofesjonelt selskap, mener Forbrukerrådet. Rådet mener at NSB bør sette ned billettprisene på Vestfoldbanen fordi busser erstatter tog den neste måneden.

Fra 26. september til 7. november er deler av Vestfoldbanen stengt fordi Jernbaneverket bygger nytt dobbeltspor. NSB har derfor satt opp busser på strekningen. Men ordningen med buss for tog imponerer ikke Forbrukerrådet.

- Hvor skal jeg begynne? De er dårlige på kundeinformasjon, kundene vet ikke at bussen er satt opp til å gå fem minutter før toget går. Da kommer de jo når toget pleier å gå, og blir sittende og vente i over en time, sier fagdirektør for Samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, til NRK.

- De må vurdere å sette ned prisen når de leverer et tilbud som er så mye dårligere enn det kunden har betalt for, sier hun.

Vestfoldbanens strekningsleder Pål Hansen mener det er uaktuelt å senke prisen.

- Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, men det er klart at vi kan bli bedre på å avvikle trafikk når vi må sette inn buss for tog. Når det gjelder kritikken om dårlig informasjon har vi sammen med Jernbaneverket annonsert i alle lokalavisene i Vestfold. Vi har forsøkt å nå alle kundene våre, som vi har i en kundedatabase, i et eget kundebrev hvor vi forteller hva som skjer, sier Hansen.

Men togpendler Anne Vestad sier til Drammens Tidende at hun ikke fornøyd med oppfølgingen fra NSB.

- Vi betaler full pris og blir behandlet som kveg. Folk er oppgitt, sier hun.

(NTB)