Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Forbrukerrådet: Ni av ti nettbutikker bryter loven

Gir for dårlig informasjon.

FOR LITE INFO: Mange nettbutikker følger ikke de nye angrerettsreglene som ble innført i sommer. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix
FOR LITE INFO: Mange nettbutikker følger ikke de nye angrerettsreglene som ble innført i sommer. Foto: Robert Schlesinger / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis du julehandler på nett, må du ofte kjenne rettighetene dine selv. Av 150 nettbutikker Forbrukerrådet har undersøkt, ga bare 9 prosent den informasjonen loven krever.

I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven. Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke de nyeste reglene som ble innført i sommer.

- Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

- Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).

En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene.

(NTB)

Lik Dagbladet på Facebook