- OVERALT HELE TIDEN:  Taxiforbundet viser blant annet til at en taxi er tilgjengelig overalt hele tiden, for å begrunne hvorfor vi har Europas beste drosjesystem.
Foto: Morten Holm / SCANPIX
- OVERALT HELE TIDEN: Taxiforbundet viser blant annet til at en taxi er tilgjengelig overalt hele tiden, for å begrunne hvorfor vi har Europas beste drosjesystem. Foto: Morten Holm / SCANPIXVis mer

Forbrukerrådet: Taxi- systemet fungerer ikke. Taxiforbundet: Europas beste

- At drosjemarkedet ikke fungerer, er vrøvl.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På bakgrunn av en rapport mandag konkluderer Forbrukerrådet med at så mye er galt med dagens taxi-system at det rett og slett må skiftes ut.

Taxiforbundet mener på sin side at Norge har Europas mest velfungerende drosjesystem.

- Reguleringsregimet sørger for at det er drosjer overalt til alle tider i døgnet. Uansett om det lønner seg eller ikke. Det er mange som sier at konkurransen ikke fungerer og er bekymret for at det er ulike priser. Eller at prisene øker ved økt tilbud. Men det er nettopp fordi markedet er annerledes, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun.

Og selv om han synes det er «mye god drøfting» i Forbrukerrådets rapport, blant annet at Sverige og Irland ikke er land å se til, er han helt uenig i konklusjonen.

- Det er uklart for meg hva som skal ryddes opp i. At drosjemarkedet ikke fungerer, er vrøvl. Hvordan kan de være så freidige å si det? Det er drøyt. Folk kommer seg fra a til å, sier Hagtun.

- Ikke redd for diskusjon Han mener videre at påstander om dårlig kvalitet er basert på anekdoter og at det er en overdreven forestilling at taxisentralene ikke har noen myndighet overfor sjåførene.

- Hva sier dere til en grundig gjennomgang?

- Vi er ikke redd for diskusjon om systemet, men vi ser veldig få kvalifiserte debattanter. Forbrukerrådet har en god drøfting i rapporten, men så går de ut og konkluderer med voldsomme og uklare tirader som ikke sammenfaller med den. Vårt hovedkrav er at man respekterer lovverket og strammer inn løyvepolitikken, sier Hagtun.

Fagdirektøren for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, svarer på kritikken med at de bare har stilt diagnosen.

- Taxisjåførene var kritiske allerede før denne rapporten ble lagt fram. Men vi setter pris på at de har lest den. Vi har mer stilt en diagnose enn vi kommer med resepten. Vi mener det er strukturelle svakheter i måten markedet i Norge er bygget opp. Priskonkurransen fungerer ikke, kompetansen er lav blant sjåførene og det er dårlig kvalitet.

 - VRØVL:  Det sier Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i Taxiforbundet om Forbrukerrådets konklusjon.
- VRØVL: Det sier Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i Taxiforbundet om Forbrukerrådets konklusjon. Vis mer

Rygg mener at norske myndigheter nå må ta innover seg at taximarkedet fungerer for dårlig.

- Men vi iler ikke til en konklusjon. Vi håpet å finne noen gode svar i andre land, noen systemer som vi åpenbart kunne adoptere, men det har vi ikke gjort. De strakstiltakene vi har kommet med blir bare flytting innenfor et system som er modent for revisjon.

- Åpner for korrupsjon Nestlederen i Oslo kommunes samferdselskomite, Mazyar Keshvari (Frp), mener det nåværende organiseringa åpner for korrupsjon.

- Det er ikke sånn at det settes et tak på antall rørleggere. Men det er det for taxiløyver. Det åpner opp for både krangel om kjøp og salg av løyvehavere mellom sentralene, sier Keshvari og utdyper:

- Sentralene tjener utelukkende penger på løyvehavere. I Oslo er det et tak på 1790 løyver. Da står konkurransen ikke om kundene, men løyvene. Det åpner for uryddighet og korrupsjon.

Han mener, i likhet med Forbrukerrådet, at det er på høy tid med en grunnleggende revisjon.

- Samtlige partier, fra FRP til SV er enige om at det på høy tid med en gransking av systemet. Vi krever at man fra statlig hold går gjennom hele organiseringen.

 - BARE EN DIAGNOSE:  Fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, sier rapporten kun er en diagnos og ikke har kommet med resepten. Foto: Sara Estiri/ Dagbladet
- BARE EN DIAGNOSE: Fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, sier rapporten kun er en diagnos og ikke har kommet med resepten. Foto: Sara Estiri/ Dagbladet Vis mer