Forbrukerrådet vil merke usunn mat

Men hvordan få med produsentene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har nærmest gått sport i å spesialmerke matvarer. Det finnes merking for etiske, økologiske og sunne matvarer, for bare å nevne noen. Nå vil Forbrukerrådet merke usunn mat istedenfor.

- Når målet er at folk skal ete mindre usunn mat, så nytter det lite at frukt og grønnsaker blir merket, sier underdirektør Hege Thorkildsen i Forbrukerrådet til Nationen.

Siste nye merke som nå blir innført, er et hvitt nøkkelhull på grønn bakgrunn, som skal signalisere at matvarene inneholder lite sukker, salt og fett.

- I England bruker de fargekoder; grønt for den sunneste maten og rødt for det som er minst heldig. For forbrukerne er dette lett å orientere seg etter, men et slikt system har dagligvarehandelen i Norge protestert mot, sier Thorkildsen, som også minner om at ordningen med nøkkelhull er frivillig, noe som vil gjøre det enda mer vanskelig for forbrukerne å få riktig informasjon.

Thorkildsen mener at myndighetene må inn og kontrollere matmerkingen, og tror at så lenge det er næringen selv om styrer, får det hele mer preg av markedsføring enn nyttig informasjon.

Forsker Gun Roos ved Statens institutt for forbruksforskning er enig med Forbrukerrådet i at et gradert system med merking av både sunne, mindre sunne og usunne varer vil ha større appell blant forbrukerne.

(NTB)

BLIR MERKET? TV-reklame, gratis leker og kjente tegneseriefigurer er med på å lokke barn til å spise usunn mat. Dette er noen av lekene som følger med barnemenyen hos Burger King. FOTO: Ole C. H. Thomassen/Dagbladet
BLIR MERKET? TV-reklame, gratis leker og kjente tegneseriefigurer er med på å lokke barn til å spise usunn mat. Dette er noen av lekene som følger med barnemenyen hos Burger King. FOTO: Ole C. H. Thomassen/Dagbladet Vis mer