Forbud mot diesel i Oslo, men statlige veier i hovedstaden får enn så lenge være i fred

- Ketil Solvik-Olsen går rundt grøten, sier Venstres Ola Elvestuen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dabladet): - Statrsåd Ketil Solvik-Olsen går rundt grøten, og nå må han snakke med klar tale, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen til Dagbladet.

Byrådet i Oslo har bestemt at det kan innføres dieselforbud, datokjøring og stengte parkeringsplasser på dager med høy luftforurensing i vinter.

Byrådet vedtar en hasteforskrift som gjør dette mulig allerede i morgen.

Men det er verdt å merke seg at dette inntil videre kun gjelder kommunale veier. Statlige veier i Oslo er det Statens vegvesen som regjerer over, og det er det foreløpig ikke vedtatt tilsvarende begrensninger. Det er det nå mange som etterlyser.

Øystein Skotte, medievakt i Statens vegvesen, opplyser til Dagbladet at følgende veier i Oslo er riksveier og ikke omfattes av dieselforbud:

• Ring 1 (Riksveg 162)
• Ring 3 (Riksveg 150)
• E18 øst/vest (Riksveg 162)
• E6 nord/sør
• Østre Akervei (Riksveg 153)
• Riksveg 4 Trondheimsveien
• Riksveg 191 Nedre Kalbakkvei/Alfasetveien

Vil ikke blande seg - Det Oslo nå gjør er helt nødvendig for å få ren luft. Vi ønsker at flere barnefamilier skal bo i sentrum, og da er det uansvarlig å ikke gjøre noe med dette. Men det gir ikke nok effekt hvis man ikke gjør det samme på statlige veier, sier Elvestuen til Dagbladet.

22. januar sendte han et spørsmål om nettopp dette til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan statsråden bekrefte at lokale vedtak om lavutslippsoner eller forbud mot enkelte grupper av kjøretøy vil bli fulgt opp med tilsvarende tiltak av Statens vegvesen på statens veier i de områdene som forbudet vil omfatte? spurte Elvestuen.

Solvik-Olsens svarte at han foreløpig ikke vil blande seg inn i vurderingene til kommunene og Statens vegvesen:

- Jeg har tillit til at kommuner og Statens vegvesen i fellesskap vil søke å nå gode lokale løsninger på permanente og midlertidige utfordringer knyttet til lokal luftkvalitet, svarte Solvik-Olsen, og la til:

- Det er dog viktig at tiltak som innføres kan forventes å ha en positiv effekt for luftkvaliteten. Jeg vil derfor nødig overstyre de faglige vurderinger som Vegvesenet gjør i slike saker.

- Gi fullmakt Samferdselsministeren holder likevel døra åpen for tiltak i framtiden:

- Jeg forventer for øvrig en fornyet utredning fra Vegdirektoratet på muligheten til å innføre forbud mot dieselbiler også på statlige veger i Oslo, avslutter Solvik-Olsen.

Nå oppfordrer Elvestuen statsråden til å gi gi en klarere marsjordre.

- Han må gi beskjed og fullmakt til at Statens vegvesen kan iverksette dette, sier Elvestuen.