<br>Bekymret: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, advarer mot at endringen av ansettelsesforholdene for piloter går utover flysikkerheten. Dette er flyet som var involvert i dramaet på Kjevik. Foto: Matteo Arrotta / Flickr

Bekymret:
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, advarer mot at endringen av ansettelsesforholdene for piloter går utover flysikkerheten. Dette er flyet som var involvert i dramaet på Kjevik. Foto: Matteo Arrotta / FlickrVis mer

Flydramaet på Kjevik:

Forbundsleder går hardt ut mot Sandaker-Nielsen etter flydrama: - Når han bagatelliserer saken, gjør det meg opprørt

Sandaker-Nielsen står ved sine uttalelser om at det aldri var noen fare for sikkerheten under dramaet.

(Dagbladet): I går ble det avdekket at et Norwegian-fly hadde havnet i et drama under en flyvning fra Kristiansand til Oslo den 4. november. Nå er forbundsledere kritisk til om sikkerheten virkelig ble ivaretatt.

Tirsdag uttalte kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet følgende:

«Det har blitt konkludert med at sikkerheten til våre passasjerer og kolleger var ivaretatt».

- Gjør meg opprørt

I går kom det blant annet fram at kabinbesetningen skal ha stått i midtgangen i kabinen da flyet til slutt tok av. Flyet skal heller ikke ha blitt trykksatt, det vil si at det var feil innstillinger på aircondition-systemet før avgang. Leder i Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, mener at i sikkerheten ikke er ivaretatt i en slik situasjon.

Opprørt: Halvor Vatnar sier han blir opprørt over hvordan Sandaker-Nielsen bagatelliserer saken. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

- Det er grove feil som er gjort. Sandaker Nilsen har tilgang på rapporten og når han bagatelliserer saken gjør det meg opprørt.

I tillegg skal styrmannen ha grepet inn og stanset motorene da alarmen gikk under første avgangsforsøk, på grunn av at parkeringsbremsen var på.

Aldri hørt om lignende

Vatnar har vært i kontakt med en erfaren luftfartsansatt som var om bord under dramaet. Slik han forstår det var ikke den første feilen verre enn at det kan sammenlignes med at håndbrekket sto på da de fikk avklaring til å ta av.

- Å stanse motorene i den situasjonen, er så langt unna standard prosedyre det er mulig å komme, sier han og legger til:

- Hvis du gjør noe så galt, så kjører du vekk fra rullebanen, puster med magen og tenker deg om flere ganger før du gjør en take-off igjen, forklarer han.

Fordbundslederen har imidlertid aldri hørt om en lignende hendelse i luftfartshistorien.

Rystet og sjokkert

Flere erfarne kolleger Vatnar har vært i kontakt med sier at det overhodet ikke er aktuelt for dem å sitte på med piloter fra flyselskapet Go2Sky igjen. I tillegg er Vatnar med i flere interne grupper for flypersonell hvor han forklarer at folk er rystet og sjokkert over hendelsen.

- Jeg etterlyser at Sandaker-Nielsen tar det på alvor. I denne saken er det all grunn til å legge seg flat og bare si at dette er uholdbart, sier han.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er enig i at om historien er sann så kan ikke pilotene ha fulgt standard prosedyrer.

- Jeg vil dog understreke at jeg kun kjenner saken fra media, og ut fra dette kan det virke som at det har oppstått et sammenbrudd i prosedyrer og kommunikasjon. I så måte vil hendelserapporten og havarikommisjonens konklusjoner gi oss svar på om sikkerheten faktisk var godt nok ivaretatt, sier Carlsen til Dagbladet.

Pilotene er tsjekkiske og var innleid fra det slovakiske selskapet Go2Sky. Norwegian stilte med kabinbesetningen.

Advarer mot endringer

Carlsen forklarer at Go2Sky som operatør benytter både midlertidige ansettelseskontrakter og har piloter igjennom systemet Pay To Fly. Han sier at i Pay to Fly kan nyutdannede piloter eksempelvis betale 40 000 euro for å få anledning til å opparbeide seg 500 timer med flyving i praksis. Dette betaler de fordi de er avhengig av å skaffe seg relevant erfaring.

- I denne sammenheng er det et trist faktum at disse pilotene sannsynligvis har betalt den dyreste billetten ombord. Det skal selvsagt ikke mye fantasi til for å forstå at disse ordninger truer flysikkerheten, sier Carlsen.

Siden 2014 har Norsk Flygerforbundet advart mot at endringen av ansettelsesforholdene for piloter truer flysikkerheten. Gjennom konkrete tall bekrefter Ghent universitetets rapport fra 2015 forbundets bekymring, ifølge Carlsen.

Alvor: Lasse Sandaker-Nielsen sier at Norwegian tar hendelsen på Kjevik på alvor. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Aftenposten   Vis mer

Står ved uttalelsen

I en e-post til Dagbladet skriver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian at han står ved sin uttalelse om at sikkerheten var ivaretatt.

- Norwegian, Go2Sky og Luftfartstilsynet har alle konkludert med at sikkerheten til mannskapet og passasjerene aldri var i fare, men at det var brudd på flere prosedyrer og rutiner. Dette tar vi naturligvis på alvor.

Til Dagbladet på tirsdag sa også avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Jan Petter Steinland, at det ikke var noen fare for sikkerheten.

- Slike hendelser skal ikke skje og vi har stor forståelse for at situasjonen ble oppfattet som dramatisk. Samtidig er det viktig å understreke at flyets varslingssystemer fungerte som de skulle, og det var ingen reell fare for sikkerheten til passasjerene, sier Steinland.

- Har etterforsket hendelsen

Videre skriver Sandaker-Nielsen at både Norwegian og Go2Sky har etterforsket hendelsen.

- Gårsdagens uttalelse i Dagbladet handler om at Norwegian har hatt en hendelse som vi tar på alvor. Derfor startet vi og Go2Sky umiddelbart en grundig undersøkelse av hendelsen for å finne ut av hva som ikke fungerte og hvordan vi kan unngå at det skjer igjen, forklarer Sandaker-Nielsen.

Sandaker-Nielsen skriver imidlertid at det bare var en av de kabinansatte som ikke satt på plassen sin da flyet begynte å akselerere. Men han satt på plassen sin før flyet lettet. Han innrømmer derimot at pilotene brøt med prosedyrene.

- Dette er et brudd på prosedyrene og flere tiltak ble umiddelbart iverksatt for at dette ikke skal skje igjen, sier han.