- Forby slankereklame

- Reklame for uvirksomme slankemidler må forbys. Det er humbug som ødelegger unge jenters selvbilde, sier SVs kvinnepolitiske leder, Inga Marte Torkelsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kroppsfiksering og reklamepress opptar og provoserer SVs kvinnepolitiske leder. Torkelsen forbereder nå et korstog mot slankehysteriet og vil ha postkassa som slankefri sone.

Torkelsen har selv hatt spiseforstyrrelser og vet hva hun snakker om.

Undersøkelser viser at 80 prosent av ungjentene ønsker å endre eller forbedre kroppen sin. Redselen for å bli «blubbete» starter tidlig. Mange begynner å telle kalorier allerede i ti- elleve-års-alderen.

Møtte elever

- For mye fokus på kropp og utseende tar oppmerksomheten bort fra andre og viktige spørsmål, mener Inga Marte Torkelsen.

Hun ønsket derfor å få ungdommen i tale for å høre deres mening om slankehysteri og reklamemakt. Dagbladet fikk være flue på veggen da hun møtte elever fra 2. klasse på Stovner videregående skole i Oslo.

Stor respons og interesserte jenter til tross: Et reklameforbud fikk hun ikke gehør for.

Sjefpsykolog og ekspert på spiseforstyrrelser, Lasse Eriksen ved Sør-Trøndelag psykiatriske sykehus (STPS), er derimot positiv til et forbud.

- Det ideelle hadde vært et totalforbud mot reklame og fritt salg av slankeprodukter. Men om det vil hjelpe er jeg mer usikker på, sier han.

Sliter hardt

Mange av jentene i klassen erkjente at de slet hardt for å holde vekta. Flere kjente noen som var alvorlig rammet av spiseforstyrrelser.

- Diaré, vannlatingsbesvær og et enda dårligere selvbilde er det du oppnår etter mislykkede slankekurer, sier Tina-Mari (17) som falt for fristelsen til å prøve Micro Magic.

- Jeg føler meg som en idiot som betalte 300 kroner for de pillene, sier hun.

- Nå vil jeg advare andre mot å la seg lure av sleipe markedsførere, framholder hun.