Ford må betale 400 millioner i erstatning etter bilulykke

Neglisjerte alvorlige feil i 12 år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bilprodusenten Ford har lidd et knusende nederlag i retten i Miami etter at en jury dømte dem til å betale 61 millioner dollar (400 millioner kroner) i erstatning etter en bilulykke.

17 år gamle Lance Hall døde da Ford Exploreren han var passasjer i rullet rundt flere ganger på en motorvei.

Sjåføren sovnet bak rattet, men våknet idet bilen krysset veiskulderen. Han klarte aldri å få kontroll over bilen igjen, og retten mener grunnen er en feil i bilens konstruksjon, skriver Forbes.

Kronvitne

- Hvis ikke bilen hadde hatt en defekt i styremekanismen, ville de klart å få bilen tilbake på veien igjen, sier familien Halls advokat, Bruce Kaster.

Kaster har ført søksmålet for familien Hall, og vant gjennom på grunn av et uventet vitnemål fra en ingeniør i Ford.

Ingeniøren fortalte at han allerede i 1989 anbefalte Ford å endre bilens bredde og høyde for å være sikre på at den var stabil nok. Endringene ble ikke gjort før i 2001.

Feil på feil

FØR: Denne Explorer-modellen fra 1991 er ikke trafikksikker, har retten i Miami slått fast. Og tilkjente familien Lance Hall 400 millioner i erstatning for tenåringens dødsfall. Foto: Scanpix
FØR: Denne Explorer-modellen fra 1991 er ikke trafikksikker, har retten i Miami slått fast. Og tilkjente familien Lance Hall 400 millioner i erstatning for tenåringens dødsfall. Foto: Scanpix Vis mer

- Ford ønsket ikke å utsette lanseringen av Explorer-modellen av økonomiske hensyn. Derfor laget de en bil de visste var livsfarlig. De ville maksimere profitten, sier Kaster.

Ford avviser selvfølgelig Kasters påstander, og hevder at bilen er minst like sikker på veiene som andre modeller. Ford-talskvinne Karen Shaughnessy bekrefter overfor Forbes at bilprodusenten kommer til å anke dommen.

- Denne tragiske ulykken skjedde fordi sjåføren sovnet bak rattet mens han kjørte i stor fart, sier hun.

Men forrige måned inngikk Ford et forlik med dekkprodusenten Firestone om Explorerens dekk. I 2000 og 2001 byttet Ford ut 30 millioner dekk på Explorer-modellen etter at en føderal undersøkelse viste at minst 800 bilulykker kunne knyttes til Firestone-dekkene på bilene.

Undersøkelsen dokumenterte at deler av dekket ble skrelt av i høye hastigheter.

NÅ: Denne Explorer-modellen fra 2006 er modifisert og er trafikksikker. Men Ford trakk tilbake 235 000 biler på grunn av feil med motoren i vindusviskerne.