Ford overtar norsk el-bil

DETROIT (Dagbladet): Ford-konsernet engasjerer seg i den norske elektriske bilen Think. Dette kan bli innledningen på et stort norsk industrieventyr, med produksjon av norske elbiler flere steder i verden. Den norske bilen kan bli en verdensbil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta: Think

- Gjør champagnen klar

Joe Nasser, styreformannen i Ford-konsernet, vil i morgen offentliggjøre Fords engasjement i den norske elbilen. At verdens nest største bilkonsern overtar en norsk elektrisk bil, viser at dette er noe de har tro på. Og at det er Fords styreformann som vil presentere samarbeidet, blir sett på som en stor sensasjon på den internasjonale bilutstillingen i Detroit.

Stor tro

Ingen i Ford vil i dag si noe om samarbeidets form, men Ford overtar ikke den norske elbilen for å legge den ned. De vil satse for fullt på bilen og teknologien, med tanke på global distribusjon.

Elbilen Think er utviklet av det norske firmaet Picvo med fabrikk på Aurskog og kontorer i Oslo. Bilen er klar for produksjon.

Planene var å starte produksjon av bilen på Aurskog i fjor, men konsernet hadde bare seks bestillinger - fem biler til Stavanger Energi og en til Dagbladet. Så gikk bedriften plutselig konkurs. Nå har de ansatte i Pivco, ledergruppen og investor Jan Otto Ringdal overtatt selskapet, og har forhandlet fram avtalen med Ford-konsernet.

Pivco har tidligere forhandlet om produksjon av biler både i Thailand, USA og Kina. Det har vært stor interesse for bilen Think også fra andre bilkonsern, men først nå har noen sagt definitivt ja.

Ingen i Detroit vil snakke om de planer Ford har for utviklingen av den norske bilen, da dette skal offentliggjøres samtidig i Oslo og Detroit i morgen kl 16.00 norsk tid.

Testproduksjon

Alt taler for at Ford engasjerer seg i Think for å få en ny elektrisk bil som kan lanseres straks. Myndighetene i USA krever at bilprodusentene må komme med biler som ikke bruker bensin og diesel, og det er særlig strenge krav fra California. 50 norske Think-biler har i flere år vært med i et prøveprosjekt i San Francisco.

Det spesielle med Think er at den er ferdig utviklet, testet, typegodkjent i EU og klar for produksjon. I Aurskog står formene klare for serieproduksjon. De ansatte er ferdig opplært.
Bilen bygges i plast og er utviklet slik at den kan lages i små serier. Den geniale ideen bak Pivco-bilen har vært å utvikle en liten elektrisk bybil som kan lages der den skal brukes. Med en produksjon på 5000 biler i året vil en fabrikk være lønnsom. Derfor er tanken at man skal kunne bygge bilene i en rekke byer i verden - med lave distribusjonskostnader. Grunnen er at man bruker plastkarosseri av samme type som finnes i Pioneer-båtene. Det er plast som tåler kraftig belastning.

Den nye Think ble presentert på verdens største utstilling for elektriske biler i Brussel i fjor.

Industrieventyr

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen fra Frp er medlem av finanskomiteen og ansvarlig for bilavgifter. Han besøker bilutstillingen i Detroit og sier i en kommentar til Dagbladet at om det virkelig er sant at Ford engasjerer seg i den norske elbilen Think, kan dette bli starten på et norsk industrieventyr.

- Om Fords styreformann presenterer den norske elbilen, da kan det bare bety én ting - at dette er en bil Ford har tro på. Jeg bare håper at det blir produksjon i Norge, og at utviklingen av bilen vil bli lagt til Norge, sier Svendsen.

Presidenten i Bilimportørforeningen, Gunnar Eik, tror nesten ikke det han hører når Dagbladet forteller om Fords engasjement i Think.

- Om det virkelig er slik at Ford engasjerer seg for fullt i Think, må jeg virkelig gratulere. Dette er en seier for norske Pivco og de mange som har stått bak ideen og ikke gitt opp, sier Eik.

Adm. direktør Jan Møller i Møller-konsernet var styremedlem og en av investorene i Pivco.

- Dette er en seier for dem som har stått bak Think, folk som har tro på det de har utviklet, og ikke har vært villige til å gi opp, sier Møller.