MENINGSLØST: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er meningsløst at vedtak skal ta lang tid når man har satt seg inn i saken. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MENINGSLØST: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er meningsløst at vedtak skal ta lang tid når man har satt seg inn i saken. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

- Fordi Frp er vant til å få kjeft, tør statsrådene våre ta tøffe beslutninger raskt

Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen vil ha kortere saksbehandling og kjappere vedtak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Fordi vi i Frp er vant til å få kjeft, tør statsrådene våre ta tøffe beslutninger raskt, sier Frp-nestlederen.

- For meg er det meningsløst at vedtak skal ta lang tid, når man først har satt seg inn i saken, utdyper samferdselsministeren.

E39 Han bruker E39-utbyggingen i Sogn og Fjordane som eksempel:

- Trasèen skal enten gå gjennom Sandane og Nordfjordeid eller nær Stryn. Du har gode argumenter og sterkt engasjement for begge alternativ. Men tror noen at den ene siden gir seg hvis vi utreder en gang til?

Vi satte av halvannen dag, reiste opp og hørte på begge sider, alle berørte ordførere og fylkesordførere. Så kjørte vi hele ruta. Nå er vi klare til å ta beslutningen.

Vi kunne bedt om en utredning til og en utredning til og en utredning til. Men uansett kommer den ene siden til å bli kjempefornøyde og den andre kommer til å si at vi ikke har forstått, sier Solvik-Olsen.

Ros av alle - Nettopp fordi vi i Frp har den historien vi har, og dermed er vant til å få kritikk, så er vi villige til å ta vanskelige beslutninger uten å trenere dem. Nå tjener vi på å ha trening i å være utskjelt.

Jeg vil at vi skal bli husket for å ha satt oss godt inn i sakene, det fikk vi ros for av alle impliserte i E39-utbyggingen, sier han. 

Byråkrat-hatet Frp-statsråden har fått nytt syn på statsbyråkratene.

- For oss i Fremskrittspartiet er det interessant å oppdage at embetsfolkene hater langvarige byråkratiske prosesser like mye som oss. Det er mange som ønsker seg mer strømlinjeformede prosesser, men som er blitt nektet det av politikerne.

Derfor er jeg langt mer optimistisk etter 100 dager enn jeg var da jeg tiltrådte. Arbeiderpartiet har jo sagt: Bare vent til dere får makt, så skal dere se hvor komplisert det er. Det de aldri har sagt noe om er at vi har et embetsverk som faktisk har masse forslag til forenkling.

Jeg regnet med at vi skulle treffe et proft embetsverk, men ikke over den entusiasmen de viser, sier Solvik-Olsen.

VIF-klanen Politiske kommentatorer har etterlyst systemkritikerne i Fremskrittspartiet og mener de er blitt tause.

- De glemmer at rollen vår er annerledes.

I opposisjon er vi VIF-klanen, uten myndighet over laget, men du håper å bli hørt hvis du skriker høyt nok eller taktfast nok. Nå er vi treneren, som bare trenger å viske og peke for å få laget til å lytte.

Hvorfor skal vi da gå opp på tribunen å skrike ukvemsord? Spør Frp-nestlederen.

Opprømt statsråd Ketil Solvik-Olsen snakker opprømt om hvordan det er endelig å sitte med den politiske godteskåla og kunne ta for seg.

- Jeg satte meg nylig ned for å se på beslutningene vi har tatt de siste 100 dagene:

• Vi har framskyndet kjøp av eiendom langs E18 for å bygge ut veien. Det betyr at vi kan sette i gang nå, i stedet for å vente til planlagt utbygging i 2016.
• Vi har framskyndet prosessen med bygging av Fornebu-banen.
• Vi har avgjort hvilken trase som skal benyttes for E39 i Hordaland, raskere enn noen trodde.

Verdt det? Solvik-Olsen slår fast at hans jobb er å gjennomføre politikk på vegne av Fremskrittspartiet og på vegne av regjeringen.

- Man kan spørre om det er verdt det for oss som parti. Er det sånn at vi i regjering skaper flertall for ting vi egentlig er i mot, som ikke ville blitt vedtatt hvis vi hadde valgt å fortsette i opposisjon?

Mitt svar er: Jeg kan ikke se noe som nå er vedtatt i Stortinget, som vi ville klart å unngå hvis vi hadde gått ut av regjeringen. For flertallet er myer breiere, sier Frp-statsråden.

Velgerne forstår - Se for eksempel på denne mineraloljeavgiften. Så lenge Arbeiderpartiet og SV støtter det, er vi sjanseløse.

Vi kunne sittet i opposisjon og kjeftet og smelt, men det hadde like fullt blitt gjennomført.

Så får Frp ekstra belastning nå fordi Siv er finansminister. Likevel tror jeg velgerne våre forstår det, når de blir informert om dette, sier han.

Frp-mytene - Mytene om Fremskrittspartiet er mange. Derfor tror jeg folk blir både overrasket og begeistret når vi begynner å levere varene, sier Ketil Solvik-Olsen.

- Tidligere i uka møtte vi Maskinentreprenørenes Forening. Der skulle vi bare få juling på grunn av denne autodieselavgiften, som ble prakket på oss i budsjettforliket. Men i stedet fikk vi hyggelige tilbakemeldinger på at de for første gang på lang tid opplevde at samferdselsministeren faktisk syntes det de holder på med er dritkult. 

Når vi nå begynner å liste opp alt det vi nå gjør, som vi ønsker å gjøre, så er det veldig mye som aldri ville blitt gjennomført hvis ikke vi hadde sittet i regjering. Da er det verdt det, uten tvil, sier Ketil Solvik-Olsen.

Frp-frykten Frp-nestlederen er overbevist om at partiet vil øke oppslutningen på grunn av regjeringsprosjektet.

- Flere vil ha tillit til oss. Våre statsråder vil vise at vi ikke er så gale som de verste kritikerne påsto. Frykten for Frp vil gradvis forsvinne. Folk oppdager at det skjedde et taktskifte med oss, med en helt ny handlekraft, sier han.

500 møter Solvik-Olsen understreker at det er en voldsom iver blant hans folk for å få ting gjort.

- Den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet har gjennomført 500 møter med folk utenfra i løpet av regjeringens første 100 dager.

For meg er det et bilde på at vi er opptatt av å lytte til de forskjellige aktørene. Naturvernforbundet kom hit fordi de er nyttig å høre deres perspektiv.

Vi har møtt alle aktørene innen godstrafikken. Vi har invitert pendlerforeningene. Hensikten er å danne oss et bilde, slik at endringene vi gjennomfører er godt gjennomtenkt og at de står seg over tid, sier samferdselsministeren.

Norge i 2015 - Hva kommer til å se annerledes ut på samferdselssektoren i 2015, når Frp har regjert i to år?

- Bilistene vil oppleve at veier bygges ut raskere mellom de store byene og inn til de store byene. Mye vil skje i distriktene, men taktskiftet skjer på hovedstamveinettet. Bilistene vil oppleve bompengene som fortsatt irriterende, men mer fair.

Mer gods vil fraktes på jernbane og skip, som betyr at vi får frigjort kapasitet på veiene.

Togpendlere vil oppleve at kapasiteten og regulariteten øker fordi det gjøres vesentlige investeringer.

- Du garanterer at det blir enklere å være bilist og togpassasjer i 2015 enn 2013?    
- Ja, det vil det. Hverdagen blir enklere, men det er ikke sånn at det blir som natt og dag. Men folk vil se at vi gradvis får ting til å funke, som gjør at de gir oss tillit til å fortsette, sier Ketil Solvik-Olsen.