TRENGER SKOLE: Det er sjeldent barna egentlig liker at foreldre legger ut bilder eller skryter av dem på sosiale medier. Ekspert på sosiale medier ved handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, mener foreldrenes fokus på  merkeklær hos barna skaper merkepress. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TRENGER SKOLE: Det er sjeldent barna egentlig liker at foreldre legger ut bilder eller skryter av dem på sosiale medier. Ekspert på sosiale medier ved handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, mener foreldrenes fokus på merkeklær hos barna skaper merkepress. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Foreldre er bevisstløse på sosiale medier

Barn ned i barnehagealder blir kledd opp i dyre merkeklær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Barn helt ned i barnehagealder utsettes for motepress. På blogger og sosiale medier som Facebook og Instagram legger foreldre velvillig ut bilder av barn i dyre merkeklær.

I motebutikker selges barnemodeller av jakker fra det populære merket Parajumpers til 5000 kroner. Luer til barn fra merket Catay koster 1400 kroner.

- Foreldrene er bevisstløse og mangler kunnskap. Vi er opptatt at barna våre skal bruke sosiale medier på en god måte, mens kanskje foreldrene trenger det. Studier viser at barn og unge ikke liker at foreldrene legger ut sånt på Facebook. Enten det handler om klær eller karakterer på skolen. Hadde de spurt, ville foreldrene fått nei i ni av ti tilfeller, mener høyskolekter og ekspert på sosiale medier ved BI, Cecilie Staude.

Foreldre skaper merkepress Charlott Pettersen er journalist og moteekspert i bladet Mamma. I tillegg driver hun en barneklærblogg.

- Vi må huske at det er vi foreldre som nører oppunder merkepresset hos unger. Det starter med oss og våre verdier. Heldigvis tror jeg den pågående diskusjonen om designerklær til ungene gjelder svært få mennesker her til lands og neppe blir et problem for den oppvoksende generasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økt press Ifølge Staude skaper det økt press blant andre foreldre når foreldre viser fram barna i merkeklær på nettet. Når barna selv blir gamle nok til å bruke sosiale medier, er det enda lettere å falle utenfor.

- Hvis foreldre legger ut bilder av små barn kan det føre til at presset blir større. Det kan være andre foreldrene man identifiserer seg meg, og må følge opp den statusen og glansbildet av livet som de legger opp til på sosiale medier.

Det handler om å framstå som så vellykket så mulig og vise at man har råd til de og de klærne, mener Staude.

Lei av glansbilder Charlott Pettersen tror den siste tidas debatt er noe hauset opp, og at det umulig kan være mange som kjøper dyre merkeklær til barna. Likevel skjønner hun reaksjonene.

- Den skaper reaksjoner fordi det irriterer mange at noen har så mye penger at de kan prioritere dem på det svært mange vil definere som tull. Det er lite som engasjerer så mye som hvordan andre bruker pengene sine. Og man liker ikke at ordene barn og mote puttes i samme setning, skriver Pettersen til Dagbladet.

- Folk begynner å bli lei av folks glansing på nettet. Derfor skapes det også motetrender som viser den virkelige hverdagen til folk i større grad, sier Cecilie Staude.

Vil inspirere Kristine Mossing driver Facebook-siden «Leanna - Fashion for kids», der det legges ut bilder av barn kledd i moteklær. På mange av motebildene, som stammer fra store deler av verden, er også barna kledd opp i dyre merkeklær.

MOTEEKSPERT: Motejournalist Charlott Pettersen i bladet Mamma tviler på at det er så mange foreldre som kjøper dyre merkeklær til unge barn. Foto: Privat.
MOTEEKSPERT: Motejournalist Charlott Pettersen i bladet Mamma tviler på at det er så mange foreldre som kjøper dyre merkeklær til unge barn. Foto: Privat. Vis mer

- Jeg studerer styling og jobber mye med mote, så jeg liker best å kombinere og finne fram til kule antrekk til inspirasjon for andre. Det handler om å være kreativ hvis man skal pynte barna. Det trenger ikke være dyre klær, sier hun.

Hun har fortsåelse for atforeldre ønsker å kjøpe varme kvalitetsklær til barna på vinteren.

Hun tror likevel mange har et behov for å vise seg selv gjennom barna på sosiale medier.

- Jeg tror unge jenter har lettere for å «sløse» med penger på mye undøvendig dyrt, mens den eldre generasjonen tenker mer økonomisk når det gjelder pengebruk på dyre klær. Hvis man skal kjøpe noe dyrt til barna, er det bedre å kjøpe det på salg, mener Mossing.

MOTE FOR BARN: Kristine Mossing promoterer mote for barn gjennom Facebook. Hun er klar på at ikke alt trenger å være dyrt, selv ikke når barna skal pyntes. Foto: Privat
MOTE FOR BARN: Kristine Mossing promoterer mote for barn gjennom Facebook. Hun er klar på at ikke alt trenger å være dyrt, selv ikke når barna skal pyntes. Foto: Privat Vis mer