Foreldre, foren eder

Skolesamfunnet er dominert av skolepolitikere og lærere. Elever og foreldre er gisler i et liksomdemokrati.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

PÅ TAMPEN

av skoleåret kan det være på sin plass å ruske litt opp i skolesamfunnets dårligst organiserte interessegruppe: foreldrene. Det finnes utvilsomt organisasjonstalent og engasjement nok, blant de hundretusenvis av foreldre, til å få en foreldreorganisasjon opp og stå! Og et enstemmig Storting ser det som et prinsipielt problem at Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) er oppnevnt av staten og ikke valgt direkte av foreldrene. «Et framtidig nasjonalt foreldreutvalg må derfor få en sterkere demokratisk og representativ forankring. Komiteen ber departementet utrede ulike alternativer for å sikre dette.» Denne formuleringen i innstillingen til ny skolereform «Kultur for læring» ble vedtatt av Stortinget i går. Formuleringen var også en seier for FUG, under Loveleen Rihel Brennas ledelse, som kjempet iherdig mot forslagene fra utdanningsminister Kristin Clemet om å fjerne dagens lovbestemmelser om samarbeidsutvalg, foreldreråd og skoleutvalg.

DET KOMITEEN PEKER

på, har jeg litt erfaring fra. Jeg ble for ca. ti år siden valgt inn i styret i Oslo-skolenes foreldreutvalg, et fellesorgan for foreldrerådene ved de ulike skolene. Organisasjonen var igangsatt av ildsjeler, og besto av representanter fra ulike lokale foreldrearbeidsutvalg (FAU-er) rundt om på Oslo-skolene. Vi forsøkte etter beste evne å representere foreldremassen og rapportere tilbake, via fellesmøter for alle Oslo-skolene og på våre respektive skoler.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.