ULIKT SYN PÅ LEKSER: Halvparten av norske foreldre mener leksene bør gjøres på skolen. Men den andre halvparten mener det stikk motsatte. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
ULIKT SYN PÅ LEKSER: Halvparten av norske foreldre mener leksene bør gjøres på skolen. Men den andre halvparten mener det stikk motsatte. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

Foreldrene delt på midten i synet på lekser

62 prosent mener leksene er tilstrekkelig forklart på skolen, mens 38 prosent er uenig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Halvparten av norske foreldre mener leksene bør gjøres på skolen. Men den andre halvparten mener det stikk motsatte.

At foreldrene er uenige i synet på lekser, framgår av en undersøkelse som Foreldreutvalget i grunnopplæringen har fått gjennomført, skriver Aftenposten. - At så mange vil fjerne leksene, skyldes nok at mange ikke føler at de strekker til som leksehjelpere. Og at foreldrene er i en tidsklemme, sier utvalgets leder Christopher Beckham. 62 prosent mener leksene er tilstrekkelig forklart på skolen, mens 38 prosent er uenig. Undersøkelsen viser også at 36 prosent av foreldrene føler de av og til ikke strekker til som leksehjelper. Utvalget går inn for å beholde leksene, men krever isteden at det innføres gratis leksehjelp også på ungdomsskolen. I dag er tilbudet forbeholdt barn fra første til fjerde klasse. Forsker Marte Rønning i Statistisk sentralbyrå har funnet ut at lekser har en liten, men positiv effekt på skoleresultatene, men effekten er negativ for elever fra ressurssvake hjem, understreker hun.

(NTB)