Føreren ville bytte ut dødstrikken

Fire minutter før en 35 år gammel oslokvinne døde da hun hang fast i ei trikkedør i januar i år, ba trikkeføreren om å få bytte trikk fordi døra var defekt. Ønsket ble ikke tatt til følge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo Sporveier har utarbeidet sin egen interne rapport etter dødsulykken, en rapport som Aftenposten Aften har fått tilgang til.

Rapporten konkluderer med at Oslo Sporveier visste at døra var i ustand allerede tre timer før dødsulykken.

Trikkeføreren på ulykkestrikken skal ifølge Aftenposten ha kontaktet trafikkledersentralen tre ganger i løpet av én time for å gi beskjed om at den fremre døra i den bakerste trikkevogna ikke fungerte som den skulle. Ingen av henvendelsene ble tatt til følge.

Døra slo igjen

Det var på ettermiddagen tirsdag 16. januar at den 35 år gamle trebarnsmoren Karen Arlene Licon skulle stige på en av de såkalte svensketrikkene ved Holbergsplass i Oslo. Hun hadde med seg sin tre år gamle sønn i barnevogn, og det var da hun skulle trekke vogna inn på trikken at ulykken skjedde.

Kvinnen hadde akkurat satt den ene foten på stigetrinnet i den bakerste av de to adskilte trikkevognene, da døra slo igjen rundt ankelen hennes. Normalt skal dørene gå opp igjen dersom noe kommer imellom. Da trikken begynte å kjøre ble hun trukket inn under trikken og omkom umiddelbart. Igjen på holdeplassen sto barnevogna med sønnen hennes.

Desperate medpassasjerers forsøk på å få kvinnen løs, samt å påkalle trikkeførerens oppmerksomhet var forgjeves. Trikken stanset ikke før en passasjer hadde dratt i nødbremsen.

Hemmelig rapport

Etter ulykken ble det nedsatt en ulykkeskommisjon. Rapporten har ifølge Aftenposten konkludert med at det er vanlig at Oslo Sporveier beholder trikkevogner med tekniske feil i trafikk, for å overholde rutetidene.

Dette skal ifølge kommisjonen være én av flere bakenforliggende årsaker til ulykken. Både Oslo Sporveier og den kvinnelige føreren risikerere straffansvar.

Oslo Sporveier vil ikke kommentere innholdet i rapporten overfor Aftenposten Aften.

- Dette får vi snakke mer om når statsadvokatens vurdering foreligger i august, sier informasjonsleder Cato Asperud i Oslo Sporveier.

solvi.glendrange@dagbladet.no

NYE SENSORER: De såkalte Göteborgtrikkene eller svensketrikkene har fått nye sensorer i dørene etter at trebarnsmoren ble drept i januar i år. <br> Foto: SCANPIX<BR>
ULYKKESTRIKKEN: Politiet tok arrest i trikken etter ulykken, for å etterforske saken.<br>Foto: SCANPIX<BR>