PENDLER-TILLEGG: Fylkesnemnda har lagt fram tre forslag som skal kompensere for at ansatte i administrasjonen i Aust-Agder fylkeskommune i Arendal får Kristiansand (bildet) som arbeidssted. Mellom de to arbeidsstedene er det ca. 65 kilometer. Foto: Google street view
PENDLER-TILLEGG: Fylkesnemnda har lagt fram tre forslag som skal kompensere for at ansatte i administrasjonen i Aust-Agder fylkeskommune i Arendal får Kristiansand (bildet) som arbeidssted. Mellom de to arbeidsstedene er det ca. 65 kilometer. Foto: Google street viewVis mer

Foreslår å gi offentlig ansatte 55 000 kroner ekstra i årslønn for en knapp time lengre vei til jobb

«Uhørt» sier Frp-politiker om forslaget.

(Dagbladet): Når Aust-Agder og Vest-Agder fylkeskommuner slås sammen, skal administrasjonen legges til Kristiansand. Det betyr at fylkeskommune-ansatte i Arendal får om lag 50 minutter lengre kjøretur til jobb.

I et dokument foreslås det å gi fylkesansatte som nå jobber i Arendal blant annet lønnskompensasjon som følge av den økte reiselengden, skriver Fædrelandsvennen. Mellom Kristiansand og Arendal er det ca. 65 kilometer.

Tre alternativer

I dokumentet skriver fylkesnemnda i Agder at fylkeskommunen må bli en attraktiv arbeidsgiver «som ønsker å rekruttere, utvikle og beholde kompetente og motiverte medarbeidere».

FYLKESRÅDMANN: Arild Eielsen. Foto: Aust-Agder fylkeskommune
FYLKESRÅDMANN: Arild Eielsen. Foto: Aust-Agder fylkeskommune Vis mer

- Bakgrunnen for forslagene ligger i et politisk ønske om finne ordninger som gjør at de som jobber i Arendal, blir med når administrasjonen flytter til Kristiansand. Utgangspunktet er at det skal bli praktisk og økonomisk mulig å bli med på ferden videre, sier Arild Eielsen, fylkesrådmann i Aust-Agder, til Dagbladet.

For å beholde flest mulig ansatte, har de lagt fram tre ulike alternativer for å beholde de som må pendle når fylkeskommunene slås sammen i 2020.

  • Fleksible arbeidsformer med mulighet for kontorfellesskap i Arendal og/eller hjemmekontor to dager i uka.
  • Overgangsordning hvor økt reisevei regnes som arbeidstid inntil 1 time daglig avhengig av bosted.
  • Økning i fastlønn som delvis kompensasjon for økte reisekostnader.

Mandag skal forslagene behandles av politikerne.

Lønnskompensasjonen er foreslått satt til følgende trinnsatser:

  • Økning i fastlønn på 55 000 kroner for over 55 kilometer økt reisevei hver vei
  • Økning i fastlønn på 45 000 kroner for over 45 kilometer økt reisevei hver vei
  • Økning i fastlønn på 35 000 kroner for over 35 kilometer økt reisevei hver vei
  • Økning i fastlønn på 25 000 kroner for over 20 kilometer økt reisevei hver vei

Ordningen er kostnadsberegnet til 7,2 millioner kroner i året, der 5,2 millioner går til lønn og 2 millioner er knyttet til feriepenger, arbeidsgiveravgift og pensjon. Fylkesnemnda har lagt til grunn at 7,5 prosent av dagens ansatte vil slutte innen 2030, og da vil kostnadene være på 3,4 millioner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nevnte lønnskompensasjonen skal vurderes etter 15 år, mens de to andre alternativene skal vurderes etter fem år.

Vil ikke miste folk

Arild Eielsen, fylkesrådmann i Aust-Agder, sier at de økonomiske virkemidlene gir delvis kompensasjon for økte utgifter ved bruk av bil. Ordningen med reisetid som arbeidstid gir ikke full kompensasjon for faktisk bruk av tid, understreker Eielsen. Han understreker også at ordningen om inntil to dager i uka på dagens arbeidssted, ikke er en rettighet, men et utgangspunkt som tilpasses den enkeltes arbeidsoppgaver.

Eielsen sier også at økningen i fastlønn er skattepliktig, noe som vil føre til at de ansatte vil få mindre utbetalt.

De som ble ansatt i Aust-Agder og Vest-Agder fylkeskommuner etter fusjonsavgjørelsen 21. juni 2017, vil ikke få tilbud om pendlerordningen. Derfor har Eielsen regnet inn at skyss-kompensasjonen vil halveres til rundt 3,4 millioner kroner fram mot 2030, skriver Fædrelandsvennen.

- Vi ser at medarbeidere finner nye jobber, når de ser at deres arbeidsplass blir flyttet til Kristiansand. Vi må sikre at vi ikke mister folk. Det er en kostnad å miste gode folk også, sier fylkesrådmannen til Dagbladet.

Planen for Agder fylkeskommune er at administrasjonen skal legges til Kristiansand. Det er heller ikke utenkelig at også arbeidsplasser som nå tilhører Vest-Agder fylkeskommune, blir flyttet til Aust-Agder. Arild Eielsen sier at det er snakk om å flytte Fagskolen i Kristiansand til Grimstad. De vil få tilsvarende ordning, som de som i dag jobber i Arendal og som etter 2020 må jobbe i Kristiansand.

Allerede har folk i fylkeskommunen som får et nytt arbeidssted, sluttet. I juli skrev NRK Sørlandet at 10 av 120 ansatte hos Fylkesmannen i Kristiansand har sluttet som følge av samlokaliseringen.

- Uhørt

Leder i Kristiansand Frp kaller fylkesnemndas pendlerforslag for «ekstravagante» overfor Fædrelandsvennen.

Overfor Dagbladet kaller Frp-politikeren forslaget om lønnskompensasjon for «uhørt».

- Lønnskompensasjon opp mot 55 000 kroner er uhørt. Det kommer vi i Frp ikke til å akseptere. Ingen i privat sektor har fått dette tilbudet når de har gjort en omstilling. Det er feil at fylkeskommunen skal betale, sier Steinar Bergstøl Andersen.

- Fylkesrådmann sier at det også er dyrt å ansette nye folk. Hva tenker du om det?

- Det argumentet er ikke godt nok. Hvis de ønsker at arbeidsplassene i Agder fylkeskommune skal ha kontorsted i Kristiansand, kan man ikke betale ekstra for at de ansatte ikke skal slutte i jobben. Det er mange som pendler langt daglig, som ikke får kompensasjon for det, sier Bergstøl Andersen, som sier at de kommer til å støtte muligheten til å ha hjemmekontor to ganger i uka.

Fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune, Terje Damman (H), sier at han ikke ønsker å si hva Høyre-gruppa har besluttet, men sier at det er behov for å diskutere saken.

- Sånn som tallene ligger nå, er det behov for å finne en begrunnelsene av elementene i pakken. Det gjelder blant annet lengden på perioden de skal gjelde. Summen vil også bli gjenstand for diskusjon, sier Dammen til Dagbladet.