Foreslår kjøreforbud om natta

Vil redusere dødsfall på veiene, sier trafikkforsker.

Råkjørerne florerer på veien til
hovedflyplassen på Gardermoen.
Råkjørerne florerer på veien til hovedflyplassen på Gardermoen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

|||Forbud mot kjøring om natta, forbud mot å ta med passasjerer og høyere aldersgrense for lappen vil redusere dødsfall på veiene, sier trafikkforsker.

Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har liten tro på prikkbelastning og holdningsskapende arbeid for å redusere trafikkdødsfallene.

- Gjør vi ikke noe spesielt, tror jeg ikke vi får særlig nedgang i dødsulykkene, sier Rune Elvik til Bergens Tidende.

Utenlandske studier viser at det finnes tiltak spesielt rettet mot ungdom som vil redde liv.

Til gjengjeld begrenser de også unges rettigheter som bilister. Forbud mot å kjøre om natten i en prøveperiode, ofte to år, har særlig vært forsøkt i USA. Ulykkestallene er redusert med 10 prosent i prøvetiden.

Yngre sjåfører farligst - Det finnes mange undersøkelser på dette, der antallet ulykker reduseres noe. Ikke slik at unge sjåfører dermed får lik risiko som de litt eldre, men det hjelper på, sier Elvik.

Forbud mot å ha med jevnaldrende passasjerer er et annet tiltak. I tillegg til USA har også land som Australia, Canada, New Zealand og Sverige prøvd ut slike restriksjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer