Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Foreslår lik, rabattert pris på politisk TV-reklame

Et flertall i Partifinansieringsutvalget vil at TV-selskapene skal pålegges å selge rabattert reklametid til lik pris til de politiske partiene i valgkampen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utvalget ønsker lik pris for å unngå at de største partiene skal kunne oppnå rabatter ved å kjøpe mer reklame.

Prisen bør være lik den prisen TV-selskapet tilbyr sin best rabatterte kunde, ifølge flertallets innstilling, skriver Aftenposten.

Men utvalget er sterkt splittet i dette spørsmålet og den endelige konklusjonen på innstillingen blir først trukket på utvalgets neste møte.

Utvalgets flertall anbefaler også at hvert parti i en gitt tidsperiode bare får kjøpt reklame i et visst antall minutter, og at støtteorganisasjoner ikke gis adgang til å komme med politiske budskap eller støtteerklæringer via reklameinnslag.

Med en slik begrensning ville da for eksempel ikke LO kunne komme med en TV-reklame som anbefalte Arbeiderpartiet.

Sluttrapporten til utvalget skal være klar ved utgangen av november.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media