«GAMLE SVILLER:» I 2007 ble de gamle tresvillene i Oslo byttet ut med nye i betong etter en vinter med flere ulykker og store forsinkelser. Nå ønsker oppfinner Jan Erik Dalhaug enda nyere sviller for å redde dyr fra påkjørsler. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix .
«GAMLE SVILLER:» I 2007 ble de gamle tresvillene i Oslo byttet ut med nye i betong etter en vinter med flere ulykker og store forsinkelser. Nå ønsker oppfinner Jan Erik Dalhaug enda nyere sviller for å redde dyr fra påkjørsler. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix .Vis mer

Foreslår nye sviller for tog

En ny type jernbanesviller kan hindre at elg og rein blir påkjørt av tog.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det hevder en lokomotivfører som også omtaler seg som oppfinner.

Lokomotivfører Jan Erik Dalhaug leverte et notat om saken til Samferdselsdepartementet i august i år, med oppfordring om å starte et prosjekt for å prøve ut ideen på et par jernbanestrekninger der det erfaringsmessig blir påkjørt mye rein.

Smart utforming Et par steder på Nordlandsbanen nevnes som aktuelle forsøksområder.

Forslaget går ut på å utforme svillene slik at de på oversiden er spisse i mesteparten av lengden mellom jernbaneskinnene. Ideen er at disse «trekantsvillene» skal gjøre det så ubehagelig for elg og rein å løpe i sporet, at dyrene i stedet løper ut av sporet når toget kommer.

Prosjektskissen er også undertegnet av Arild Holte, rådgivende i reindrift- og arealspørsmål.

Vurderer forslaget Samferdselsdepartementet har nylig sendt forslaget videre til Jernbaneverket (JBV) med oppfordring om å vurdere om dette kan være et effektivt bidrag til å redusere antall dyrepåkjørsler i jernbanetrafikken.

Departementet vil ha en vurdering både ut fra jernbanetekniske og økonomiske hensyn.

Assisterende banedirektør Brede Nermoen i JBV opplyser til NTB at han kjenner til forslaget. Noe svar er ennå ikke gitt, og han kan foreløpig ikke si hva svaret blir.

På generelt grunnlag sier Nermoen at Jernbaneverket ikke driver med egen produktutvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi får mange kreative forslag. De blir loset videre til de tradisjonelle leverandører. Vi kan bistå blant annet med sikkerhetsgodkjenning og eventuelt med forsøk på noen strekninger, sier han.

30 års erfaring Jan Erik Dahlhaug skriver at han har mer enn 30 års erfaring som lokomotivfører.

- Jeg har kjørt tog på Nordlandsbanen, Dovrebanen til Dombås, Rørosbanen og Meråkerbanen. Som lokomotivfører erfarer jeg at det i dag ikke er noen kjente metoder for å unngå sammenstøt med dyr når de først har kommet inn i sporet. Gjennom alle år har jeg vært vitne til, og også personlig involvert i et betydelig antall dyrepåkjørsler, skriver han.

Etter å ha grublet i mange år, mener han å ha funnet en løsning på problemet. Han skriver:

- Forslaget går rett og slett ut på at det på hver enkelt jernbanesville støpes en spiss trekantformet enhet som limes direkte på betongsvillen og som strekker seg i mesteparten av svillens lengderetning, sier han.

- Forhøyningen vil gjøre det meget ubehagelig å bevege seg i sporet for dyret, og det vil overveiende sannsynlig bevege seg ut av sporet etter kort tid. Dette kan på et vis sammenlignes med en ferist langs hele skinnegangen, men med spiss og ikke rund topp som vanlige ferister har.

(NTB)

TRYGGERE HVERDAG Med de nye svillene kan denne elgen leve tryggere. Og færre togførere trenger å si at «hjort er hjort». Foto: Sindre Granly Meldalen / Dagbladet
TRYGGERE HVERDAG Med de nye svillene kan denne elgen leve tryggere. Og færre togførere trenger å si at «hjort er hjort». Foto: Sindre Granly Meldalen / Dagbladet Vis mer