Forfeilet strategi

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nasjonalmuseets nye direktør, Allis Helleland, har to hovedutfordringer: Gjennomføre den vedtatte sammenslåingen av fire museer til ett nasjonalmuseum, og lede arbeidet med å få reist et nytt og moderne Nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Tullinløkka i Oslo. Etter planen skal det stå ferdig i 2014. Men hun har fått en vanskelig start, og det kan hun i stor grad takke seg selv for. Hun har valgt en informasjonsstrategi preget av manglende vilje til åpenhet og innsyn. Det har skapt uklarhet og kontroverser både i forhold til de ansatte og offentligheten, noe som bl.a. har resultert i en rekke kritiske reportasjer og artikler i pressen.

Men direktør Helleland er ikke den som tar selvkritikk. I et stort intervju med Aftenposten i går hevder hun at pressens kritiske dekning av situasjonen ved Nasjonalmuseet kan føre til at det ikke blir noe nybygg. Hun er selvsagt i sin fulle rett til å imøtegå kritikk. Men en leder for en offentlig institusjon som ikke forstår betydningen av en åpen dialog med det samfunnet institusjonen skal tjene, vil havne i store problemer.