Forfeilet strategi

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Nasjonalmuseets nye direktør, Allis Helleland, har to hovedutfordringer: Gjennomføre den vedtatte sammenslåingen av fire museer til ett nasjonalmuseum, og lede arbeidet med å få reist et nytt og moderne Nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Tullinløkka i Oslo. Etter planen skal det stå ferdig i 2014. Men hun har fått en vanskelig start, og det kan hun i stor grad takke seg selv for. Hun har valgt en informasjonsstrategi preget av manglende vilje til åpenhet og innsyn. Det har skapt uklarhet og kontroverser både i forhold til de ansatte og offentligheten, noe som bl.a. har resultert i en rekke kritiske reportasjer og artikler i pressen.

Men direktør Helleland er ikke den som tar selvkritikk. I et stort intervju med Aftenposten i går hevder hun at pressens kritiske dekning av situasjonen ved Nasjonalmuseet kan føre til at det ikke blir noe nybygg. Hun er selvsagt i sin fulle rett til å imøtegå kritikk. Men en leder for en offentlig institusjon som ikke forstår betydningen av en åpen dialog med det samfunnet institusjonen skal tjene, vil havne i store problemer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer