Forgiftet piloter nære ved å styrte

En giftig gass holdt på å slå ut de to pilotene i cockpiten i Braathens-flyet. 70 passasjerer var i livsfare. Nå granskes saken av havarikommisjonen i Sverige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Begge pilotene i cockpiten ble svimle, og måtte ta på seg surstoffmasker. Det var trolig en giftig gass som var i ferd med å slå dem ut. 70 passasjerer var i livsfare.

- Jeg følte meg omtåket til tross for at jeg fikk kunstig surstoff. Etter noen minutter klarte jeg å hente meg inn. Da styrmannen følte seg bedre, fikk han ta over spakene, skriver kaptein Niels Gomer i sin rapport. Saken granskes nå av havarikommisjonen i Sverige.

Visste ingenting

Hendelsen var dramatisk for de 70 intetanende passasjerene om bord på en BAE 146 fra Braathens på strekningen fra Bromma til Sturup den 12.november. Etterforskerne tror at en giftig gass lekket ut fra en av motorene, skriver svenske Dagens Nyheter.

Det begynnte med en merkelig følelse av ubehag. Flyvertinnen kjente seg rar, og fikk et sterkt trykk i hodet. Noen beskriver det som en følelse av «moonwalk». På neste flygning vender ubehaget tilbake, også hos begge pilotene. På den tredje turen forstod pilotene at det var noe rart med lufta inne i flyet.

Nær blackout

Da kabinsjefen kom tilbake til cockpiten, oppdaget hun at begge pilotene satt med surstoffmasker. Kapteinen var så dårlig at han måtte overlate styringen til styrmannen. Kabinsjefen ble bekymret, og tittet stadig inn til de to flyverne for å forsikre seg om at alt gikk bra. I sin rapport skriver hun at flyverne var nær en blackout.

- Situasjonen var dramatisk. Men pilotene var snarrådige og handlet helt riktig ved å ta på seg gassmasker, sier Hans Brink, flysjef ved Braathens Malmö Aviation.

Kunne endt ille

- Det er godt at dette skjedde i et øvre luftlag. Hadde det skjedd under innflygningen, kunne det ha endt virkelig ille, sier Olle Lundström, pressetalsmann for Statens havarikommisjon i Sverige.

Landingen på Sturup gikk som normalt. Flyet er nå tatt ut av trafikk og alle deler undersøkes nå med tanke på å finne ut hva som hendte. Så langt tror havarikommisjonen at en giftig gass har fra motorene har sivet inn i kabinen.